Агроприватизація: хто гальмує роздержавлення українських агропідприємств?
На прес-сніданку з журналістами міністра агрополітики Олексій Павленко розповів, чому приватизація аграрних держпідприємств зрушена з мертвої точки лише на чверть кроку.
Міністерство аграрної політики та продовольства України взяло курс на роздержавлення державних підприємств. Проте темпи приватизації залишають бажати кращого. Нагадаємо, з початку курсу на роздержавлення міністерство декларувало, що до виводу з держвласності належать 470 підприємств. Наразі міністерство оприлюднило інформацію стосовно 571 ДП, які необхідно приватизувати.
Міністерство готове передати Фонду Держмайна понад 400 ДП, зазначають в міністерстві. Для цього відомством створена школа керівників ДП, залучено грузинських експертів, змінено керівний склад 90% держпідприємств тощо.
Вперше за всю історію незалежності України було проведено ревізію державних підприємств галузі підпорядкованих Мінагрополітики. "Мінагрополітики не повинно бути аграрним квазі-холдингом, що управляє сотнями державних підприємств. Державне управління цим активом є неприроднім та в корені суперечить європейській практиці", - зауважив Олексій Павленко. З допомогою аналітиків та експертів біло сформовано перелік підприємств, що підлягатимуть приватизації.
За оцінками експертів, сукупний збиток за 2014 рік усіх держпідприємств Мінагрополітики склав 3,5 млрд грн.
Нижче наведена схема роздержавлення агропідприємств, намічена на листопад. Проте передано тільки 8 господарств, з яких, за словами радника міністра Олексія Зубрицького, підлягають розпаюванню тільки 5. Протягом зустрічі представники Мінагрополітики зауважили, що процес роздержавлення і розпаювання зокрема гальмує Фонд держмайна, який відмовляється приступати до процедури приватизації до оформлення необхідним чином усіх розташованих на території переданих фонду земель будівель та споруд. Проте це, на думку міністра, компетенція саме ФДІ, а не Мінагрополітики, й тому процес розпаювання - мертвий. Відповідно до законодавства, Мінагрополітики проводить підготовку підприємств до продажу. "Одним із ключових пунктів є оформлення підприємствами правовстановлюючих документів на нерухоме майно та земельні ділянки. Після надходження рішень про приватизацію від відповідних органів, відомство оперативно передає активи до сфери управління регіональних відділень Фонду держмайна. Зауважу, що підставою є тільки прийняте рішення про приватизацію по кожному окремо взятому підприємству", - додає міністр.
За підрахунками Мінагрополітики, в результаті розпаювання земель сільгоспризначення, які належать всім ДП галузі до 100 тисяч людей зможуть отримати земельні ділянки. Окрім того, міністр наголосив, що роздержавлення – важливий аспект коаліційної угоди та програми діяльності уряду. "Перевірено діяльність усіх підприємств та установ зі сфери управління Міністерства. Окрім того, ми залучили кращих світових експертів, які здійснюють поглиблену фінансову діагностику щодо 30 ключових підприємств із загальної кількості (BDO, EY, DELOITTE, PWC, KPMG, тощо). Ці послуги надаються безкоштовно", - вкотре зауважив він.
Загалом для прискорення цього процесу, який «гальмував» 23 роки, Мінагрополітики та Фонд держмайна утворили спільну робочу групу. Нею проаналізовано перші підприємства, які будуть передані органам приватизації.
Фонду держмайна вже передали 8 підприємств: шовкорадгосп «Криворізький», «Кільчень», Закарпатське державне обласне підприємство по технічному забезпеченню сільськогосподарського виробництва «Агропромтехніка», «Ягубець», сільськогосподарське підприємство «Трест», «Чутове» «Державне науково-виробниче підприємство «Винконсервпроект» «Аграрно-промислова фірма «Полтавасадвинмаркет»
Окрім зазначених вище, 25 підприємств залишаються на території анексованого Криму. Серед них - такі відомі компанії як «Магарач», «Новый свет», порт «Керч» та інші. Ці підприємства знаходяться під дією міжнародних санкцій. І це забезпечує їх недоторканість."Держава не має грошей на розвиток ДП, а тому вони просто руйнуються, або ж залишаються ширмою для неефективного менеджменту та фінансових зловживань", - констатує радник міністра Олександр Лієв.
На думку Павленко, наразі аграрні спеціалісти підійшли до приватизації виважено - чітко визначили, які підприємства слід реорганізувати, яку стратегію для них прописати, для реальної оцінки їх вартості була проведена фінансова діагностика реального стану справ. "Відомство не зацікавлене у знищенні діючих підприємств. Навпаки — ми діємо за формулою «Step By Step» і керуємося досвідом грузинських колег із Фонду інновацій та розвитку, з яким було підписано Меморандум про взаєморозуміння та співпрацю у питаннях приватизації. Продавати можна усе, окрім совісті, тому об'єкти, які впливають на державну безпеку, приватизовуватися не будуть", - каже він. Загалом, за його словами, планується залишити на балансі міністерства максимум 18 підприємств.
Наразі спільно з Фондом держмайна Мінагрополітики розробило законопроект, який визначає особливості правового регулювання роздержавлення підприємств спиртової, лікеро-горілчаної промисловості та особливості діяльності підприємств після роздержавлення. Зокрема, сьогодні підприємство «Укрспирт» вже виведене із кризового стану, демонструє прибутки, основні борги погашені. Мінагрополітики наполягає на приватизації монополіста і готове для цього зробити все необхідне. Розроблений законопроект унормує процедуру роздержавлення держпідприємства. Відомство готове передати «Укрспирт» Фонду держмайна вже до кінця поточного року для приватизації.
Для того, щоб агропромисловий комплекс запрацював на повну потужність, необхідне комплексне реформування галузі. Треба починати змінюватися. Місія Міністерства аграрної політики та продовольства — формувати політику, сприяти розвитку агросектору. Сьогодні роздержавлення — дієвий вихід із ситуації.
Що потрібно зробити для пришвидшення приватизації?
Марія Бровінська