Як вплине на розрахунковий період для оплати лікарняного період мобілізації, прогулу та хвороби дитини за довідкою?
Лист Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності N 5.2-32-812 від 25.05.2016 р.
Фахівці Фонду непрацездатності зробили декілька важливих висновків, пов’язаних з розрахунком лікарняних. Про них детальніше у нашому коментарі.
1. У розрахунковому періоді призов під час мобілізації
Період збереження за працівником, призваним на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, середнього заробітку з 18.03.2014 р. до 31.12.2015 р., який компенсується за рахунок коштів держбюджету, виключається із розрахункового періоду.
Автори листа підкреслюють, що цю позицію вони узгодили із Мінсоцполітики. До речі, останні ще в минулому році звертали увагу на цей момент у своїх роз’ясненнях (див., наприклад, лист N 445/18/99-15 від 31.07.2015 р.). Також фахівці міністерства додають, що у випадку коли застрахована особа не працювала із зазначеної поважної причини всі місяці розрахункового періоду, то може застосовуватися п. 28 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, затверджений постановою КМУ N 1266 від 26.09.2001 р. (далі – Порядок N 1266). За ним середня заробітна плата визначається виходячи з тарифної ставки (посадового окладу) або її частини, встановленої на день настання страхового випадку.
2. У розрахунковому періоді хвороба дитини за довідкою
Нагадаємо, що згідно з п. 3.4 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом МОЗ N 455 від 13.11.2001 р. (далі – Інструкція N 455), якщо дитина продовжує хворіти, то особі, яка здійснює догляд за хворою дитиною, після закінчення максимального строку листка непрацездатності* видається довідка за формою, встановленою МОЗ України (ф. N 138/о).
Фахівці фонду констатують: оскільки чинним законодавством передбачено підтвердження тимчасової непрацездатності застрахованої особи довідкою відповідно до п. 3.4 Інструкції N 455, то календарні дні, що підтверджуються зазначеною довідкою, не враховуються в розрахунковому періоді при обчисленні середньої заробітної плати для розрахунку лікарняних як період, не відпрацьований з поважної причини.
*Для догляду за дорослим членом сім'ї та хворою дитиною, старшою 14 років, при лікуванні в амбулаторно-поліклінічних умовах листок непрацездатності видається на термін до 3 днів. Як виняток, залежно від важкості перебігу захворювання та побутових умов, цей термін може бути продовжений за рішенням ЛКК, а в разі її відсутності - головного лікаря, але не більше 7 календарних днів.
Для догляду за хворою дитиною віком до 14 років листок непрацездатності видається на період, протягом якого дитина потребує догляду, але не більше 14 календарних днів, а для догляду за дитиною, постраждалою внаслідок аварії на ЧАЕС, - на весь період її хвороби, включаючи санаторно-курортне лікування (пп. 3.2 та 3.3 Інструкції N 455).
3. У розрахунковому періоді прогул
Автори листа нагадують, що період відсутності працівника на роботі у зв’язку із хворобою (засвідченою листком непрацездатності) не враховується в розрахунковому періоді при обчисленні середньої заробітної плати для розрахунку допомоги з тимчасової непрацездатності.
Разом з тим період відсутності працівника на роботі без поважної причини (прогул) не виключається із розрахункового періоду, оскільки прогул не належить до поважних причин, зазначених у п. 3 Порядку N 1266.
-За непроведення індексації зарплати - штраф 14 500 грн на кожного працівника
Державна служба з питань праці надала роз'яснення щодо застосування фінансових санкцій за непроведення індексації заробітної плати та компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв'язку з порушенням термінів їх виплати.
Так, відповідно до статті 18 Закону "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (N 2017-III від 05.10.2000 р.) індексація доходів населення є державною гарантією, встановленою з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін.
Держпраці зазначає, що індексація заробітної плати є мінімальною державною гарантією в оплаті праці, за недотримання якої юрособи та ФОП, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу у десятикратному розмірі МЗП, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (абзац 4 частини 2 статті 265 КЗпП). Наприклад, якщо порушення буде виявлено у вересні 2016 року, то штраф складе 14 500 грн на кожного працівника, щодо якого не індексувалася заробітна плата.
При цьому держорган наголошує, що компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв'язку з порушенням термінів їх виплати не є мінімальними державними гарантіями, за недотримання яких накладається вищезазначений штраф.
Так, за порушення вимог Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв'язку з порушенням термінів їх виплати (N 159 21.02.2001 р.) юрособи та ФОП, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в розмірі МЗП (абзац 6 частини 2 статті 265 КЗпП).
Життя по-новому для неприбуткових організацій
16 липня 2016 року набула чинності постанова КМУ N 440 від 13.07.2016 року, якою визначено Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій. Вона також визначає дії контролюючих органів та неприбутківців у перехідний період з метою встановлення відповідності їх установчих документів вимогам ПКУ для включення до нового Реєстру.
У своєму листі ДФС детально розглянула алгоритм дій та особливості перебування в Реєстрі у перехідний період до 1 січня 2017 року, новації у Порядку ведення Реєстру неприбутківців, включення неприбуткової організації до нового Реєстру, контроль за достовірністю змін щодо неприбуткової організації, виключення неприбуткової організації з Реєстру.
Які первинні документи оформлюються при виконанні договору оренди?
Лист Державної фіскальної служби України N 28602/7/99-99-15-02-01-17 від 25.08.2016 р.
Правовідносини щодо нарахування та сплати орендної плати регулюються договором про оренду. Проте для підтвердження господарської операції з надання та отримання послуг з оренди майна протягом звітного періоду договору недостатньо, тому необхідне складання окремого первинного документа. Таким первинним документом, як правило, виступає Акт виконаних робіт (послуг), який є підставою для розрахунків та підписується посадовими особами орендодавця та орендаря.
В той же час держорган зазначає, що умовами договору про оренду може визначатися окремий первинний документ, який підтверджуватиме розрахунки з надання послуг (оренди майна). У такому разі складається первинний документ, визначений таким договором.
При цьому Мінфін звертає увагу на те, що в первинному документі, який підтверджує факт користування об'єктом оренди протягом певного періоду, має зазначатися вартість відповідної послуги (надання майна в оренду) протягом цього періоду.
Мінсоцполітики зазначає, що повідомляти ДФС про прийняття працівника на роботу не потрібно у випадках, коли:
- власник виконує функції з управління підприємством чи фізособа працює на громадських засадах, чи стажист навчається у роботодавця на підставі договору про стажування (без укладення трудового договору);
- поновлення на попередній роботі відбувається з дати звільнення працівника, яка відповідно до рішення про поновлення визнається недійсною, і час вимушеного прогулу оплачується та зараховується до стажу роботи, що дає право на щорічну основну відпустку;
- надаються відпустка для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відпустка без збереження зарплати, які зараховуються як до загального, так і до безперервного стажу роботи та до стажу роботи за спеціальністю (ч. 2 ст. 181 КЗпП), оскільки дія трудового договору не припинялася.
Мінсоцполітики наголошує, що відповідно до ст. 24 КЗпП повідомлення до ДФС та її територіальних органів подається у випадку, коли з працівником укладається трудовий договір.
Чи зобов'язаний роботодавець проводити професійне навчання працівників?
Проведення професійної підготовки і підвищення кваліфікації працівників регулюється одразу декількома законодавчими актами.
Лист Міністерства соціальної політики України N 352/021/106-16 від 08.06.2016 р.
При цьому в ст. 4 Закону "Про професійний розвиток працівників" (N 4312-VI від 12.01.2012 р.) одним із основних напрямів діяльності роботодавців у сфері професійного розвитку працівників визначено забезпечення підвищення кваліфікації працівників безпосередньо у роботодавця або в навчальних закладах, як правило, не рідше ніж один раз на п'ять років. А в ст. 6 Закону N 4312-VI зазначено, що організація професійного навчання працівників здійснюється роботодавцями з урахуванням потреб власної господарської або іншої діяльності відповідно до вимог законодавства.
Також у ст. 34 Закону "Про зайнятість населення" (N 5067-VI від 05.07.2012 р.) встановлено, що з метою професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників роботодавець у порядку, передбаченому законодавством, колективним договором і угодами, періодично організовує для працівників професійне навчання, перепідготовку та підвищення кваліфікації.
Однак на практиці більшість роботодавців не виконує перелічені норми, оскільки відсутня відповідальність за їх порушення.
Відповідаючи на запитання про те, чи може непроведення навчання, періодичність якого встановлена законодавством, вважатися порушенням трудового законодавства, Мінсоцполітики повідомило про бажання врегулювати це питання на законодавчому рівні. Розроблений ним законопроект, зокрема, визначає, що у випадку незабезпечення роботодавцем професійного навчання працівників протягом п'яти років, що передували їх звільненню (крім осіб, зайнятих на декваліфікованих роботах, та осіб передпенсійного віку за два роки до настання права на пенсію), роботодавець відшкодовує службі зайнятості вартість здійснених витрат на його професійне навчання (у разі якщо така особа зареєструється як безробітна).
Оформлення трудової книжки при зміні прізвища працівника
Лист Міністерства соціальної політики України N 227/06/186-16 від 04.07.2016 р.
Мінсоцполітики нагадало, що зміни щодо прізвища, ім'я, по батькові та дати народження вносяться на першій сторінці трудової книжки із посиланням на номер і дату відповідних (паспорта, свідоцтв про народження, про шлюб, про розірвання шлюбу, про зміну прізвища, ім'я та по батькові тощо). Так, однією рискою закреслюються, наприклад, колишнє прізвище або ім'я, по батькові, дата народження і записуються нові дані з посиланням на відповідні документи на внутрішньому боці обкладинки та завіряються підписом керівника підприємства або печаткою відділу кадрів.
При цьому держорган вважає за доцільне внести відповідні зміни і до кадрової документації, застосувавши аналогію правових норм.
Незабаром стартує пілотний проект погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок
Постанова Кабінету Міністрів України "Деякі питання реалізації пілотного проекту із запровадження принципу екстериторіальності погодження проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" (N 580 від 31.08.2016 р.)
Дата набрання чинності: з дня офіційного опублікування
Визначено, що для погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки його розробник* має подати до територіального органу Держгеокадастру за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту в паперовому та електронному вигляді. При цьому порядком окреслено вимоги до виготовлення електронного варіанту проекту та зазначено, що він має бути засвідчений електронним цифровим підписом.
Територіальний орган Держгеокадастру, який здійснюватиме погодження проекту землеустрою, буде обрано системою електронного документообігу за принципом випадковості. Документи мають бути передані до нього не пізніше наступного робочого дня з дня надходження проекту землеустрою.
Розгляд та погодження або відмова у погодженні проектів землеустрою здійснюються експертами державної експертизи у порядку черговості їх надходження. Результатом розгляду є висновок, який має бути підготовлений експертом у п’ятиденний строк з дня надходження проекту. Електронний оригінал висновку направляється розробнику проекту електронною поштою, а паперовий видається йому органами Держгеокадастру разом з оригіналом проекту землеустрою протягом одного робочого дня з дня реєстрації у системі електронного документообігу.
--------------
*відповідно до ст. 26 ЗУ "Про землеустрій" N 858-IV від 22.05.2003 р. розробниками документації із землеустрою є:
- юрособи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою;
- фізособи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.
Власники платіжних карток не нестимуть безумовної відповідальності за здійснення операцій
Постанова Національного банку України "Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України" (N 382 від 06.09.2016 р.)
Офіційне опублікування на сайті НБУ: 08.09.2016 р.
Дата набрання чинності: 09.09.2016 р
Нацбанк передбачив, що відтепер на користувача електронного платіжного засобу не покладатиметься безумовна відповідальність за неналежний переказ. Виняток становитимуть випадки, коли буде доведено, що дії чи бездіяльність користувача призвели до втрати електронного платіжного засобу, розголошення ПІНу або іншої інформації, яка дає змогу ініціювати платіжну операцію.
Крім цього, вже вдруге головний банківський регулятор переніс граничний строк переходу банків на обслуговування до процесингових установ-резидентів - до 31 грудня 2018 року.