background
На головну сторінку - Новини - Новини партнерів

Податкова реформа - "а хто за все заплатить?"

Податкова реформа – знов б‘є по карманах звичайних пересічних громадян

Уникаючи процедури громадського обговорення (протягом місячного строку) та порушуючи Порядок здійснення соціального діалогу, визначений Генерального угодою на 2010-2012 роки, у Верховній Раді України 22 грудня ц.р. зареєстровано Урядовий проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу та деяких інших Законів України (щодо податкової реформи) (реєстр. №1578), текст якого було розміщено 23 грудня ц.р.

Такий «кулуарний» процес проведення реформ та регулярне нехтування думкою громадськості перекреслить розвиток демократичних засад в нашій країні.
Не зважаючи на окремі позитивні наміри (зокрема, зниження податкового навантаження на малий та середній бізнес), зазначений законопроект містить норми, за якими приховано загрози, а також прямі негативи.

Умовно позитивні норми, за якими приховано загрози:
- скорочення кількості податків з 22 до 9.
Більшість податків та зборів не скасовуються, а просто трансформуються в інші види шляхом укрупнення платежів, які в окремих випадках - оподатковуватимуться за вищими ставками ніж це відбувається зараз.
- об’єднання податкової та бухгалтерської звітності, гармонізація її з міжнародними стандартами фінансової звітності (2015—2016 роки).
Під цією маркою планується, зокрема, скасувати ряд соціально значущих податкових пільг.

Прямі загрози та негативи:
Негативом є те, що порівняно з діючою редакцією Податкового кодексу України у даному проекті відсутня соціально важлива норма, яка є прямо пов’язаною зі ст. 44 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» - а саме виключено абзац «б» пп. 138.10.6. Податкового кодексу України щодо віднесення до інших витрат сум коштів, перерахованих роботодавцями первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу, передбачених колективними договорами (угодами) відповідно до Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».

Довідково: Стаття 44 Закону України “Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності: «Роботодавці зобов'язані відраховувати кошти первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу в розмірах, передбачених колективним договором та угодами, але не менше ніж 0,3 відсотка фонду оплати праці з віднесенням цих сум на валові витрати, а у бюджетній сфері - за рахунок виділення додаткових бюджетних асигнувань».

Окрім цього, проектом передбачено негативні норми щодо:
- скасування неоподатковуваної площі нерухомості при сплаті податку на нерухоме майно та оподаткування загальної площі не лише житлової, а й нежитлової нерухомості за ставкою 2% мінімальної зарплати за 1 кв.м. (Із розрахунку сьогоднішньої мінімальної зарплати - 1218 грн., плата за 1 кв.м. площі буде становити 24,36 грн., тобто власник двокімнатної квартири площею 40 кв.м. заплатить 974,4 грн. на рік. А пенсіонери в селі вимушені будуть віддати дві місячні пенсії на сплату податку за хатинку та сарай.)
- скасування 10 % ставки оподаткування доходів у формі заробітної плати для шахтарів;
- запровадження оподаткування великих заробітних плат шляхом зміни шкали оподаткування (в розрахунку на місяць):
- 15% – для доходів до 10 мінімальних заробітних плат;
- 20% – для доходів понад 10 МЗП (з суми перевищення);
- подовження дії військового збору у розмірі 1,5% до набрання чинності рішення Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України та розширення бази оподаткування на всі доходи, що оподатковуються податком на доходи фізичних осіб;
- підвищення до 2% ставки збору на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі іноземної валюти в готівковій формі для фізичних осіб та юридичних осіб (крім банківських установ);
- відтермінування збільшення у 2 рази розміру податкової соціальної пільги - з 50% розміру прожиткового мінімуму до 100% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи;
- включення до оподатковуваного доходу сум пенсій, які перевищують три розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року.
- скасування соціально значущих пільг з ПДВ, зокрема:
- постачання послуг із здобуття вищої, середньої, професійно-технічної та дошкільної освіти навчальними закладами тощо;
- постачання послуг з охорони здоров'я закладами охорони здоров'я та послуг реабілітаційними установами для інвалідів та дітей-інвалідів, що мають ліцензію на постачання таких послуг відповідно до законодавства;
- постачання (передплати) періодичних видань друкованих засобів масової інформації та книжок (крім видань еротичного характеру), учнівських зошитів, підручників та навчальних посібників вітчизняного виробництва, словників українсько-іноземної або іноземно-української мови, доставки таких періодичних видань друкованих засобів масової інформації на митній території України;
- збільшення ставок земельного податку в 3 рази.

Неоднозначними питаннями є посилення контролю за доходами фізичних осіб шляхом:
- введення разового декларування доходів та майнового стану, формування "вхідного" залишку для подальшого контролю витрат та податкової амністії для добровільно задекларованого майна (водночас складно уявити, як таку декларацію буде заповнювати старенька бабуся у селі, у власності якої є будиночок та невеликий клаптик землі);
- запровадження обов’язкового повідомлення контролюючому органу щодо продажу фізичним особам товарів (робіт, послуг) вартістю за 1 одиницю понад 10 мінімальних заробітних плат (на сьогодні – 12 180,00 грн.);
- проведення контролюючим органом перевірок з використанням методу контролю за витратами та доходами (непрямі методи) у випадках, передбачених п. 392.2. Податкового кодексу України, що по суті означає можливість перевіряти не лише заможних громадян, а й будь-якого платника податків;
- встановлення для доходів, визначених за непрямими методами, оподаткування за подвійною ставкою податку на доходи фізичних осіб (30% - 40%);
- підвищення ставки податку для пасивних доходів (процентів, інвестиційного прибутку, роялті) з 15% до 20%;
- оподаткування за ставкою 5% доходів у вигляді спадщини вартість якої перевищує 1 млн. грн., яку отримують особи першого ступеня споріднення (з суми перевищення).

З метою мінімізації прийняття антисоціальних норм профспілки звернулись до Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики та ряду Фракцій з зауваженнями та пропозиціями до зазначеного законопроекту № 1578.
На засідання Верховної Ради України 25.12.2014 було проголосовано взяти за основу не Урядовий законопроект, а проект закону з рекомендаціями Комітету з урахуванням актуальності та враховуючи пропозиції громадськості.

З ряду соціально значущих норм Комітетом запропоновано вилучити лише норми щодо
- скасування неоподатковуваної площі нерухомості при сплаті податку на нерухоме майно та оподаткування загальної площі не лише житлової, а й нежитлової нерухомості за ставкою 2% мінімальної зарплати за 1 кв.м.
- оподаткування за ставкою 5% доходів у вигляді спадщини вартість якої перевищує 1 млн. грн., яку отримують особи першого ступеня споріднення (з суми перевищення).

Нажаль, в законопроекті залишились норми щодо:
- скасування 10 % ставки оподаткування доходів у формі заробітної плати для шахтарів;
- включення до оподатковуваного доходу сум пенсій, які перевищують три розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року

Також Комітет залишив норму щодо зміни шкали оподаткування (в розрахунку на місяць):
- 15% – для доходів до 10 мінімальних заробітних плат;
- 20% – для доходів понад 10 МЗП (з суми перевищення);

Профспілками в свою чергу неодноразово пропонувались Уряду пропозиції щодо альтернативних джерел наповнення бюджету, на чому наполягаємо і сьогодні це:
- запровадження податку на багатство шляхом:
o введення диференційованої шкали оподаткування ПДВ: на дорогоцінні товари (дорогі автомобілі, дорогоцінні метали, вироби з хутра тощо) найбільші ставки, а на товари та послуги першої необхідності (продукти харчування, медичні товари, житлово-комунальні послуги тощо) – найменші, або звільнення їх від оподаткування, як це практикується в країнах ЄС.
Профспілкова сторона вважає, що в нинішніх складних умовах необхідно проводити політику, спрямовану на запобігання зниженню добробуту широких верств населення, шляхом обкладання товарів та послуг соціального призначення за нижчими ставками.
Ця пропозиція узгоджуються з правовими нормами ЄС (112 Директива ЄС від 28.11.2006 "Про спільну систему податку на додану вартість"), якими передбачено, що окрім стандартної ставки ПДВ в 15%, держави-члени ЄС можуть застосовувати одну або дві понижені ставки (не менше 5%), зокрема до постачання продуктів харчування, електроенергії, надання медичної допомоги.
- збільшення акцизів на шкідливі для здоров’я товари – алкогольні, слабоалкогольні напої.
Зазначене сприятиме зменшенню споживання шкідливих для здоров’я товарів, адже біля 90% випадків серцево-судинних захворювань виникають внаслідок вживання алкоголю;
- збільшення податку на дивіденди з 5% до 15% (такий варіант пропонувався Урядовою Концепцією реформування податкової системи).
Застосування 5% ставки податку на доходи фізичних осіб на доходи заможних громадян у вигляді дивідендів, яка мінімум втричі нижче ніж рівень оподаткування трудових доходів у вигляді заробітної плати, є несправедливим та дискримінаційним по відношенню до людей праці, бідність яких невпинно зростає.
- запровадження податку з валового доходу великого бізнесу для забезпечення обороноздатності України у розмірі 0,25% від валових доходів (що передбачено проектом Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо податку з валового доходу великих підприємств для забезпечення обороноздатності України, реєстр.№1029 від 27.11.2014).
- застосування механізмів з протидії ухиленню від сплати податків та боротьба з податковими гаванями – забезпечивши, зокрема, включення Кіпру, Швейцарії до переліку офшорних зон.

Департамент бюджетної політики та соціального захисту