ФЕДЕРАЦІЯ ПРОФСПІЛОК УКРАЇНИ
ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ
У сфері праці
та першочергові заходи
на їх усунення
30 листопада 2015 р.
1. БАЗОВИЙ ДЕРЖАВНИЙ СОЦІАЛЬНИЙ СТАНДАРТ – ПРОЖИТКОВИЙ МІНІМУМ
1.1. Невідповідність розміру базового державного стандарту - прожиткового мінімуму реальним мінімальним потребам забезпечення особи внаслідок порушення норм Законів України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», «Про прожитковий мінімум».
Офіційна величина прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлена на вересень 2015 року статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», занижена порівняно з фактичним розміром прожиткового мінімуму для працездатних осіб, скорегованим на ПДФО, на 1774 грн. або в 2,3 рази.
Величина прожиткового мінімуму не враховує низку життєво необхідних витрат: на житло, освіту, оздоровлення, утримання дітей у дошкільних навчальних закладах, платні медичні послуги, сплату обов’язкових податків і зборів тощо.
Динаміка розмірів офіційно встановленого та фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб з урахуванням податків та внесків у 2015 році
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Встановити у Державному бюджеті України на 2016 рік розмір прожиткового мінімуму на рівні фактичного прожиткового мінімуму; для працездатних осіб - з урахуванням податків, обов’язкових зборів та внесків.
|
листопад-грудень 2015 року |
КМУ, ВРУ, після переговорів із сторонами соціального діалогу і розгляду НТСЕР |
2. |
Підготувати узгоджений із сторонами соціального діалогу проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про прожитковий мінімуму» (щодо запровадження нових підходів до формування прожиткового мінімуму, який включатиме витрати на забезпечення основних потреб сімей працівників, зокрема – на продукти харчування, одяг, житлово-комунальні та транспортні послуги, медичне обслуговування, освіту, культуру, сімейну складову, оренду чи придбання житла тощо) та внести його на розгляд Верховної Ради України.
|
І півріччя 2016 року
|
КМУ СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні, наукові установи |
3.
|
Забезпечити врахування норм ратифікованої Конвенції МОП № 117 при актуалізації наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів та послуг для основних соціальних та демографічних груп населення для визначення прожиткового мінімуму на 2016 рік.
|
2015-2016 р.
|
КМУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні, наукові установи |
4. |
Визначити регіональний прожитковий мінімум для встановлення мінімальних соціальних гарантій при укладенні колективних договорів і галузевих угод територіального рівня |
І квартал 2016 року
|
Територіальні об’єднання, обласні, первинні організації профспілок |
5. |
Не допускати внесення до колективних договорів положень, що погіршують становище працівників порівняно з Генеральною, галузевою (міжгалузевою), територіальною угодами |
постійно |
Виборні органи первинних профспілкових організацій підприємств, установ організацій |
2. ОПЛАТА ПРАЦІ
2.1 Невідповідність розміру мінімальної заробітної плати реальним мінімальним потребам забезпечення працюючих осіб.
Мінімальна заробітна плата станом на жовтень 2015 р. на 1611 грн. нижче розміру розрахованого Мінсоцполітики фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб, збільшеного на суму податків, обов’язкових внесків та зборів (2989 грн.), а індекс реальної мінімальної заробітної плати за період грудень 2013 року – жовтень 2015 року внаслідок інфляції становив 64,9 % від грудневої 2013 року.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
При прийнятті Державного бюджету України на 2016 рік домагатися підвищення розміру мінімальної заробітної плати відповідно до рівня фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб з урахуванням податків, обов’язкових зборів та внесків і рівня інфляції (ефект вирівнювання), але не менше прогнозного рівня інфляції на 2016 рік |
грудень 2015 року |
СПО об’єднань профспілок |
2. |
Встановити в колективних договорах мінімальний рівень оплати праці некваліфікованого працівника не нижче фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб з урахуванням податків, обов’язкових зборів та внесків |
грудень 2015 -2016 рр. |
Первинні організації профспілок |
2.2. Дискримінація в оплаті праці працівників бюджетної сфери (невідповідність розмірів базового тарифного розряду Єдиної тарифної сітки та мінімальної заробітної плати, оплата праці держслужбовців нижчої і середньої ланки на рівні мінімальної заробітної плати).
Розмір посадового окладу (тарифної ставки) працівника І-го тарифного розряду ЄТС станом на вересень 2015 р. на 366 грн. менший за розмір мінімальної заробітної плати. Посадові оклади державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування нижчої та середньої ланок знаходяться на рівні мінімальної заробітної плати, як за просту, некваліфіковану працю.
Динаміка базового тарифного розряду ЄТС, мінімальної заробітної плати, фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб у 2013-2015 рр., грн.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1. |
Передбачити в Державному бюджеті України на 2016 рік кошти для: - щоквартального починаючи з 1 січня 2016 року скорочення грошового розриву між розміром посадового окладу (тарифної ставки) працівника I тарифного розряду Єдиної тарифної сітки та розміром мінімальної заробітної плати не менше ніж на 25%; - встановлення до 1 січня 2016 року мінімального посадового окладу на посаді групи 9 (на найнижчій посаді державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування) в державних органах у розмірі не менше двох розмірів мінімальної заробітної плати. |
2015 р. |
КМУ, ВРУ
|
2. |
За участі соціальних партнерів визначити етапність та терміни встановлення розміру посадового окладу (ставки) працівника І тарифного розряду ЄТС на рівні мінімальної заробітної плати. |
2016 р. |
КМУ, СПО об’єднань профспілок
|
3. |
За участі соціальних партнерів підготувати законодавчі пропозиції щодо визначення розміру посадового окладу (ставки) працівника І тарифного розряду ЄТС шляхом переговорів сторін соціального діалогу як це має місце стосовно встановлення мінімальної заробітної плати. |
І квартал 2016 року |
КМУ, СПО об’єднань профспілок
|
4. |
Відновити обмежені та скасовані впродовж 2014-2015 років пільги і гарантії працівникам підприємств, установ, організацій, що фінансуються з бюджету |
І квартал 2016 року |
КМУ, ВРУ
|
2.3. Існування заборгованості з виплати заробітної плати.
За даними Держстату України сума заборгованості з виплати зарплати з початку 2015 року зросла на 44,6 % та станом на 01.10.2015 становила 1908,1 млн. грн. (без врахування тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим, м. Севастополя, Донецької та Луганської областей).
При цьому 1330,4 млн. грн., або 69,7% зарплатних боргів припадало на економічно активні підприємства, з яких 256,8 млн. грн. або 19,3% борги державних підприємств.
Сума боргу на економічно неактивних підприємствах та підприємствах банкрутах, яку можна погасити лише за рахунок продажу ліквідаційного майна, складає 577,7 млн. грн.
Кількість працівників економічно активних підприємств, відносно яких порушено право на своєчасне одержання заробітної плати, склала 194,6 тис. осіб.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1. |
На законодавчому рівні: |
||
1.1.
|
Встановити позачерговість виплати заробітної плати найманим працівникам шляхом внесення змін до Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» |
І квартал 2016 року |
КМУ, ВРУ СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні |
1.2. |
Створити Гарантійну установу для забезпечення виплат працівникам заборгованої заробітної плати у разі неплатоспроможності роботодавця (відповідно до розділу ІІІ Конвенції МОП № 173) |
І квартал 2016 року |
КМУ, ВРУ СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні, наукові установи |
1.3.
|
Внести зміни до Закону України «Про оплату праці», встановивши економічну відповідальність власників за затримку зарплати та запровадити відшкодування працівнику втрат у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку за кожен день затримки з одночасною виплатою компенсації відповідно до Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв’язку із порушенням строків їх виплати». |
І квартал 2016 року |
КМУ, ВРУ СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні
|
1.4. |
Передбачити в проекті Трудового кодексу право працівників на тимчасове призупинення роботи (виконання трудового договору) із збереженням середнього заробітку за час такого простою у випадку невиплати заробітної плати. |
І квартал 2016 року |
КМУ, ВРУ СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні |
2. |
На рівні первинних профспілкових організацій: |
||
2.1. |
Включити до колективних договорів положення щодо письмового інформування профкому протягом наступного дня за датою затримки виплати заробітної плати про причини несвоєчасної виплати, вжиті заходи щодо відновлення порушеного права працівників на своєчасне отримання винагороди за працю. Передбачати в колективних договорах умови про узгодження протягом 3-х робочих днів з профкомом термінів повернення заборгованої заробітної плати та одночасної виплати працівникові компенсації за кожен день затримки у розмірі подвійної річної облікової ставки НБУ за кредити в гривні, помноженої на суму заборгованості, за винятком дії обставин непереборної сили (форс мажорних обставин). |
Постійно |
Виборні органи первинних профспілкових організацій підприємств, установ, організацій |
2.2. |
З кожного факту затримки виплати заробітної плати понад 7 календарних днів вносити подання до Держпраці, місцевих органів виконавчої влади, територіальних органів прокуратури, вищих керівних органів підприємств-боржників. |
Постійно |
Виборні органи первинних профспілкових організацій підприємств, установ, організацій |
2.3. |
У разі наявності зарплатної заборгованості протягом двох і більше місяців ініціювати вступ у колективний трудовий спір (конфлікт)
|
Постійно |
Виборні органи первинних профспілкових організацій підприємств, установ, організацій |
2.4. |
Організувати масові судові позови з вимогою виконання перед конкретними найманими працівниками зобов’язань щодо повної і своєчасної оплати праці |
2015-2016 рр. |
Виборні органи первинних профспілкових організацій підприємств, установ, організацій |
2.4. Надмірний податковий тиск на заробітну плату, у зв’язку із стягненням податку з сум доходів, необхідних для фізичного виживання.
Оприлюднена OECD звітна таблиця “Central government personal income tax rates and thresholds”* свідчить, що в Україні рівень оподаткування річного доходу фізичної особи в 17 разів вищий ніж в Японії, в 11 разів вищий ніж у Франції та в 10 разів вищий ніжу Німеччини
*http://stats.oecd.org/index.aspx?DataSetCode=TABLE
Назва країни |
%% податку на доходи фізичної особи |
Межа сукупної суми за рік, починаючи з якої застосовується ставка |
Франція |
8,0% |
9690,00 Є |
Німеччина |
5,5% |
8354,00 Є |
Греція |
4,0% |
25000,00 Є |
Італія |
3,0% |
15000,00 Є |
Японія |
5,0% |
1950000,00 JPY або 14545,00 € |
Україна |
15,0% |
20520,00грн. або 837,00 € |
НЕОПОДАТКОВУВАНИЙ МІНІМУМ
доходів громадян
Встановлено в Податковому кодексі України |
Має бути відповідно до законодавства |
Податковий кодекс України пп. 169.1.1., 169.4.1., Прикінцеві положення, п.1: платник податку, чий дохід у вигляді заробітної плати не перевищує суми, що дорівнює розміру місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 гривень має право на податкову соціальну пільгу у розмірі, що дорівнює 50 відсоткам розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), встановленому законом на 1 січня звітного податкового року. |
Закон України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» (ст. 17): «До числа основних державних соціальних гарантій включаються: …… неоподатковуваний мінімум доходів громадян;. .... Основні державні соціальні гарантії, які є основним джерелом існування, не можуть бути нижчими від прожиткового мінімуму, встановленого законом.»
Закон України «Про прожитковий мінімум» (ст. 2): «Прожитковий мінімум застосовується для: ... встановлення величини неоподатковуваного мінімуму доходів громадян.».
За розрахунками Мінсоцполітики фактичний ПМ для працездатних осіб в цінах жовтня 2015 р. становив 2544 грн. |
В умовах 2015 р. розмір податкової соціальної пільги = 609 грн., умова її отримання – заробітна плата не вище 1710 грн. |
Розмір неоподатковуваного мінімуму доходів громадян в жовтні 2015 р. має становити 2544 грн. для всіх громадян |
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
При проведенні податкової реформи забезпечити запровадження державної соціальної гарантії – неоподатковуваного мінімуму доходів громадян на рівні не нижче прожиткового мінімуму для працездатних осіб
|
2015 р.
|
КМУ, ВРУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні |
3. ЗАЙНЯТІСТЬ
3.1. Зростання рівня безробіття, відсутність ефективної державної політики на ринку праці
Чисельність зайнятого населення за період з червня 2014 року по червень 2015 року зменшилася майже на 2,1 млн. осіб; рівень безробіття населення зріс до 9,2 %; частка працюючих, переведених на неповний робочий час, становила 8,7%; станом на початок вересня ц.р. на 10 робочих місць претендувало 404 безробітних.
Однією із найгостріших соціально-економічних проблем України є безробіття молоді (осіб у віці 16-35 років). Рівень молодіжного безробіття становить в Україні понад 20 відсотків, кожна п’ята молода людина не має роботи.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1. |
На державному рівні |
|
|
1.1. |
Розробити і запровадити: - Державну програму сприяння зайнятості населення та стимулювання створення нових робочих місць на період до 2020 року; - Загальнодержавну цільову економічну програму розвитку промисловості й аграрного сектора на період до 2020 року. |
І півріччя 2016 р. |
КМУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні |
1.2. |
Створити і запровадити систему раннього попередження кризових процесів в економіці на основі моніторингу, прогнозування та розпізнавання негативних тенденцій на ринку праці |
2016 р. |
КМУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні, наукові установи |
1.3. |
Створити систему державного прогнозування та стратегічного планування ринку праці на основі пріоритетних напрямів економічного розвитку для забезпечення балансу трудових ресурсів |
2016 р. |
КМУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні, наукові установи |
1.4. |
Удосконалити законодавчі акти у сфері зайнятості населення в частині: - критеріїв масового вивільнення працівників; - надання допомоги по частковому безробіттю; - організації та проведення громадських робіт та інших робіт тимчасового характеру; - встановлення ефективного механізму стимулювання роботодавців за створення ними робочих місць для молоді з фінансуванням зазначених витрат за рахунок коштів державного бюджету; - встановлення гарантії на отримання «підйомних» молодими спеціалістами у розмірі не менше 10 мінімальних заробітних плат та забезпечення житлом на строк роботи при направленні їх на роботу в сільську місцевість з фінансуванням зазначених витрат за рахунок коштів державного бюджету; - внесення змін до Закону «Про зайнятість» стосовно забезпечення молоді першим робочим місцем. |
2016 р.
|
КМУ, ВРУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні |
2. |
На рівні підприємств |
|
|
2.1. |
Передбачити у колективних договорах положення щодо: - недопущення використання на підприємстві нелегальної праці без укладення офіційних трудових договорів, підміни трудових договорів цивільно-правовими та іншими угодами, виплати заробітної плати в обхід порядку, встановленого законодавством і колективним договором; - недопущення звільнення за ініціативою роботодавця більше встановленої кількості працівників підприємства протягом поточного року. У разі, якщо виникає обґрунтована необхідність скоротити більше встановленої кількості працівників, рішення про це приймається за погодженням з вищестоящою галузевою профспілкою. |
2015-2016 |
Виборні органи первинних профспілкових організацій підприємств, установ, організацій |
2.2. |
У разі приватизації підприємства, брати активну участь у приватизаційних процесах на локальному рівні: - ініціювати включення представників первинних профспілкових організацій до комісій з приватизації; - актуалізувати «соціальні пакети» для працівників підприємств, які підлягають приватизації, та відстоювати включення їх до зобов’язань покупця у договорах купівлі-продажу; - вимагати збереження наявних об’єктів соціального призначення (медичних установ, закладів оздоровлення, освіти, культури, житлового фонду, житлово-комунальної та транспортної інфраструктури тощо). |
Постійно |
Виборні органи первинних профспілкових організацій підприємств, установ, організацій |
2.3. |
Реалізовувати через колективні договори право профспілкових представників на: - участь у розробленні та здійсненні заходів з подолання наслідків економічної кризи у виробничій сфері; - підготовку пропозицій щодо соціально-економічного розвитку державних підприємств та розподілу частини прибутку на такі цілі; - участь у комісіях з питань приватизації, реструктуризації, реорганізації та ліквідації суб’єктів господарювання, передачі об’єктів соціально-культурного призначення з державної власності у комунальну; - запобігання звільненням працівників та мінімізації негативних наслідків при загрозі масового вивільнення. |
Постійно |
Виборні органи первинних профспілкових організацій підприємств, установ, організацій |
3.2. Поширення неформальної та нестандартної зайнятості.
Україна продовжує стрімко втрачати працівників у формальному секторі, структура розподілу населення відображає зневіреність українців в офіційному працевлаштуванні. В той час, як середньооблікова кількість штатних працівників становить лише 7,9 млн. осіб, чисельність пенсіонерів – 12,2 млн. осіб., студентів – 1,7 млн. осіб, безробітних – 1,6 млн. осіб., і близько 6 млн. працездатних українців сьогодні працюють за кордоном. Понад 8 млн. українців так чи інакше зайняті у тіньовому секторі економіки.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1. |
На державному рівні |
|
|
1.1.
|
Удосконалити трудове законодавство щодо: - виявлення прихованих неоформлених трудових відносин, посилення відповідальності роботодавців за нелегальне працевлаштування; – врегулювання застосування нетипових форм зайнятості, при яких втрачаються прямі відносини між працівником і роботодавцем.
|
2016 р.
|
КМУ, ВРУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні |
2. |
На рівні підприємств |
|
|
2.1. |
Недопущення використання на підприємстві нелегальної праці без укладення офіційних трудових договорів, з підміною трудових договорів цивільно-правовими та іншими угодами, виплатою заробітної плати в обхід порядку, встановленого законодавством та колективним договором |
Постійно |
Виборні органи первинних профспілкових організацій підприємств, установ, організацій |
2.2. |
Передбачати в колективних договорах положення про невикористання аутсорсингу (залучення до виконання робіт сторонніх працівників, які не входять до штату підприємства), а у разі його наявності вимагати від роботодавців: - погодження з виборним органом первинної профспілкової організації; - економічного обґрунтування необхідності застосування аутсорсингу; - розробки порядку щодо рівних умов для залучених та штатних працівників. |
Постійно |
Виборні органи первинних профспілкових організацій підприємств, установ, організацій |
4. СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ
4.1. Скасування впродовж 2014-2015 років низки пільг та гарантій окремим категоріям громадян
Протягом 2014-2015 років до 59 Законів України, у тому числі Кодексу законів про працю України, внесено зміни та доповнення, якими обмежено чи скасовано низку пільг, гарантій, компенсацій окремим категоріям громадян.
Першочергові заходи
№ |
Захід |
Термін виконання |
Виконавці |
1. |
На державному рівні |
|
|
1.1. |
Відновити обмежені та скасовані впродовж 2014-2015 років норми соціально-трудового законодавства, які діяли до 1 січня 2014 року та передбачали окремі пільги та гарантії окремим категоріям громадян (чорнобильцям, інвалідам війни, учасникам бойових дій; особам, звільненим з військової служби; особам, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей; дітям, молоді, пенсіонерам, іншим категоріям осіб). |
2016 р. |
КМУ, ВРУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні |
1.2. |
За участі соціальних партнерів підготувати пропозиції щодо поетапної відміни показника «рівень забезпечення прожиткового мінімуму» при визначенні права на надання та розмірів соціальної допомоги.
|
2016 р. |
КМУ, ВРУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні |
2. |
На рівні підприємств |
|
|
2.1. |
З метою соціального захисту, забезпечення соціальних прав і гарантій трудящих та їх сімей, у колективних договорах, галузевих та територіальних угодах передбачати норми щодо: - надання за рахунок коштів місцевих бюджетів додаткових пільг та допомог особам, які потребують соціального захисту; - посилення соціального захисту ветеранів праці, пенсіонерів, ветеранів війни (в т.ч. учасників АТО), афганців, чорнобильців – пільгове забезпечення санаторно-курортним лікуванням, забезпечення медичним обстеженням у лікарнях, часткова оплата ліків, комунальних послуг, придбання палива та інше; - додержання державних гарантій працівникам бюджетної сфери.
|
Під час укладання колективних договорів та регіональних угод |
Територіальні об’єднання, обласні, первинні організації профспілок |
4.2. Недостатній рівень стипендіального забезпечення осіб, які навчаються, та відсутність механізму встановлення розміру стипендій.
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Ініціювати перед Міносвіти внесення змін до відповідних нормативно-правових актів щодо встановлення мінімального розміру ординарної (звичайної) академічної стипендії (у відсотках до прожиткового мінімуму для працездатних осіб) відповідно до вимог Законів України «Про вищу освіту», «Про прожитковий мінімум». |
2015- 2016рр. |
ФПУ, Мінсоцполітики |
5. ПЕНСІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
Мінімальний розмір пенсії не переглядався з 1 грудня 2013 року і лише з 1 вересня 2015 р. його підвищено з 949 грн. до 1 074 грн., хоча фактичний розмір прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб у цінах вересня ц.р. складає 2100,08 грн.
Середній розмір пенсії становить – 1691 грн. Загальна чисельність пенсіонерів на 01.10.2015 р. – 12 275,1 тис. осіб. При цьому, до 1000 грн. отримують пенсію 664,2 тис. осіб (або 5,4% від загальної кількості), від 1001 грн. до 1300 грн. - 4 404,8 тис. осіб (35,9%), від 1301 грн. до 3000 грн. – 6 217,1 тис. осіб (50,6%).
Зберігається значний розрив у розмірах пенсій, призначених у різні роки. Незважаючи на те, що починаючи з 2012 року при призначенні пенсій застосовується показник середньої заробітної плати за три роки, що передують зверненню за призначенням пенсії (у 2015 р. – за 2012-2014 р. в сумі 2960,62 грн.), через відсутність осучаснення раніше призначених пенсій, які обчислюються із застосуванням показника середньої зарплати за 2007 рік (1197,91 грн.), розрив у їх розмірах складає майже 2,5 рази.
Внаслідок запровадження Урядом заходів жорстокої економії коштів, починаючи з 2014 року пенсії не перераховуються з 1 березня у зв’язку із зростанням середньої зарплати в країні та ростом інфляції, як це раніше проводилось кожного року. У 2015 році призупинено індексацію пенсій.
Причинами стримування зростання пенсій є недостатнє наповнення бюджету Пенсійного фонду України, пов’язане із наявністю заборгованості із сплати єдиного внеску (6 126,1 млн. грн.), із сплати страхових внесків (1 083,6 млн. грн.), з відшкодування пільгових пенсій (8 261,8 млн. грн.), а також постійним зменшенням чисельності працівників, які сплачують страхові внески та ін.
5.1. Існування розривів у розмірах пенсій, призначених у різні роки.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Розробити та внести до Верховної Ради України законопроект щодо відновлення дії частини другої статті 42 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» стосовно щорічного перерахунку пенсій з 1 березня у зв’язку із зростанням середньої зарплати в країні та ростом інфляції.
|
2015-2016 рр.
|
КМУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні, ПФУ |
2.
|
Підготувати зміни до чинного законодавства, щодо збільшення щорічного підвищення середньої заробітної плати, з якої обчислюється пенсія, з 20% до 50-60% темпів зростання середньої заробітної плати в країні. |
2016-2017 рр.
|
КМУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні, ПФУ |
5.2. Нерівність в обчисленні пенсій по інвалідності та у разі втрати годувальника у зв’язку з нещасним випадком на виробництві та профзахворюванням.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Розробити та внести до Верховної Ради України законопроект щодо порядку призначення пенсій по інвалідності та у разі втрати годувальника у зв’язку з нещасним випадком на виробництві та профзахворюванням.
|
2015-2016 рр. |
КМУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні, ПФУ |
5.3. Наявність проблемних питань, пов’язаних з проведенням атестації робочих місць, що перешкоджає зараховувати до пільгового стажу періоду роботи в шкідливим умовах за списком № 1 та списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Підготувати пропозиції щодо внесення змін до законодавчих та інших нормативно-правових актів з обчислення стажу роботи з шкідливими та важкими умовами праці, необхідного для призначення пенсій на пільгових умовах. |
2015-2016 рр. |
КМУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні, ПФУ |
5.4. Запровадження оподаткування пенсій та утримання з них військового збору, обмеження/припинення виплати пенсій працюючим пенсіонерам.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Підготувати пропозиції щодо внесення змін до законодавчих актів про збільшення розміру пенсії, починаючи з якого провадиться утримання податку на доходи фізичних осіб та військового збору, до 10-ти прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність. |
2015 р. |
КМУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні ПФУ |
2. |
Підготувати пропозиції щодо внесення змін до законодавчих актів щодо відновлення виплати пенсій у повному розмірі працюючим пенсіонерам. |
2015 р. |
КМУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні ПФУ |
6. ЗАГАЛЬНООБОВ’ЯЗКОВЕ ДЕРЖАВНЕ СОЦІАЛЬНЕ СТРАХУВАННЯ
6.1. Потреба у поступовому підвищенні мінімального розміру допомоги по безробіттю для застрахованих осіб до розміру прожиткового мінімуму.
Мінімальний розмір допомоги по безробіттю
у 2002-2015 рр. (грн.)
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Внести зміни до Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» щодо встановлення мінімального розміру допомоги по безробіттю на рівні не нижче прожиткового мінімуму для працездатних осіб. |
2016р. |
КМУ СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні, Фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття |
2. |
Розглянути на засіданні правління Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття питання про поступове збільшення мінімального розміру допомоги по безробіттю.
|
2016 р.
|
Сторони соціального діалогу у правлінні Фонду соціального страхування України Мінсоцполітики |
6.2. Необхідність подальшого осучаснення розмірів щомісячної допомоги потерпілим на виробництві, призначених у різні роки.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Розглянути на засіданні правління Фонду соціального страхування України можливі шляхи осучаснення страхових виплат, призначених після 2007 року.
|
2016 р.
|
Сторони соціального діалогу у правлінні Фонду соціального страхування України |
2.
|
Підготувати зміни до Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування» щодо забезпечення щорічного осучаснення страхових виплат відповідно до темпів зростання середньої заробітної плати в країні.
|
2016 р.
|
КМУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні, Фонд соціального страхування |
6.3. Потреба у поступовому підвищенні мінімальних страхових виплат потерпілим на виробництві до рівня прожиткового мінімуму у перерахунку на 100% втрати працездатності.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Розглянути на засіданні правління Фонду соціального страхування України можливі шляхи поступового підвищення мінімальних страхових виплат потерпілим на виробництві до рівня прожиткового мінімуму у перерахунку на 100 % втрати працездатності.
|
2016 р.
|
Сторони соціального діалогу у правлінні Фонду соціального страхування України |
2.
|
Підготувати зміни до Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» щодо забезпечення щорічного осучаснення страхових виплат відповідно до темпів зростання середньої заробітної плати в країні стосовно забезпечення підвищення мінімальних страхових виплат потерпілим на виробництві до рівня прожиткового мінімуму у перерахунку на 100 % втрати працездатності. |
2016 р.
|
КМУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні
|
6.4. Потреба у відновленні фінансування за рахунок коштів соціального страхування санаторно-курортного лікування, часткового фінансування санаторіїв-профілакторіїв та дитячого оздоровлення.
Внаслідок законодавчого скасування видатків Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на дитяче оздоровлення, витрати якого у минулі роки сягали 30 відсотків загальних витрат при посиленні податкового тиску на оздоровниці через впровадження податку на їх нерухоме майно, поряд із зростанням вартості продуктів харчування, медикаментів, палива та підвищення тарифів на електроенергію і комунальні послуги, влітку 2015 року лише 22 % дітей змогли оздоровитися повноцінно (протягом 21 дня). Понад третини дітей відпочивало протягом лише 14 днів, ще 29 % – 18 днів. Решта дітей (16%) відпочивало менше 14 днів.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Домогтися прийняття законопроекту про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» стосовно відновлення фінансування соціальних послуг за рахунок соціального страхування (реєстр.№ 2245) |
2015 р.
|
КМУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні |
2. |
Передбачити в бюджеті об’єднаного Фонду соціального страхування України на 2016 рік необхідні кошти на відновлення фінансування санаторно-курортного лікування та оздоровлення дітей |
2015р. |
Сторони соціального діалогу у правлінні Фонду соціального страхування України |
6.5. Потреба повноцінного забезпечення усіх фінансових зобов’язань перед застрахованими особами в 2016 році враховуючи критичну ситуацію та подальші загрози у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Підготувати та внести на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції по перерозподілу єдиного соціального внеску за видами соціального страхування на базі чинного законодавства без застосування понижуючого коефіцієнта, з метою забезпечення в повному обсязі надання застрахованим особам страхових виплат і соціальних послуг. |
2015 р.
|
Фонд соціального страхування України, Фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні
|
7. ТАРИФНА ПОЛІТИКА
7.1. Необґрунтовано завищені рівні тарифів на енергоносії та житлово-комунальні послуги
Протягом 2014-2015 років при заморожених до 1 вересня ц.р. розмірах основних державних соціальних стандартів - прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати та мінімальної пенсії відбулось підвищення цін (тарифів) на житлово-комунальні послуги: тарифів на електроенергію в 2,8 разів, цін на природний газ у 6 разів, тарифів на опалення – у середньому на 71%, гарячу воду – в середньому на 55-57%, холодну воду – в середньому на 4-20%. Однак, такі підвищення не є граничними, зокрема, підвищення тарифів на електроенергію відбуватиметься і в наступному 2016 році, і в 2017 році.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1. |
Внести зміни до Податкового кодексу України щодо здешевлення вартості газу для населення, звільнення від ПДВ житлово-комунальних послуг |
2015 – І квартал 2016 рр. |
КМУ, ВРУ
|
2. |
Внести зміни до Закону України «Про ринок природного газу» щодо постачання природного газу власного видобутку виключно для потреб населення. |
І квартал 2016 р. |
КМУ, ВРУ
|
3. |
Переглянути структуру тарифів на енергоносії та житлово-комунальні послуги, забезпечивши наукові, економічно обґрунтовані підходи до їх формування, виважене коригування з урахуванням місцевих умов, виключення непродуктивних і невиправданих витрат на виробництво та надання цих послуг |
І півріччя 2016 р. |
КМУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні |
4. |
Внести зміни до Закону України «Про ціни і ціноутворення» щодо поновлення права громадськості, зокрема профспілок, на здійснення контролю за додержанням державної дисципліни цін на соціально важливі товари та послуги у взаємодії з центральними органами виконавчої влади, які відповідно до своїх повноважень реалізують політику у сфері ціноутворення |
І квартал 2016 р. |
КМУ, ВРУ, СПО об’єднань профспілок, СПО сторони роботодавців на національному рівні |
7.2. Недостатній рівень соціального захисту населення в умовах багатократного підвищення цін (тарифів) на соціально важливі товари та послуги.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1. |
Внести зміни до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» щодо скасування норми про проведення індексації в межах фінансових ресурсів бюджетів (для бюджетних організацій) |
І квартал 2016 р. |
КМУ, ВРУ, СПО об’єднань профспілок на національному рівні, СПО сторони роботодавців на національному рівні |
2. |
Під час розгляду проектів нормативно-правових актів, що стосуються внесення змін до чинної нормативної бази з питань надання житлових субсидій населенню, не допускати запровадження норм, що погіршують життєвий рівень громадян |
2015 – 2016 рр. |
КМУ, СПО об’єднань профспілок на національному рівні, СПО сторони роботодавців на національному рівні |
3. |
З метою недопущення необґрунтованого підвищення цін (тарифів) на соціально значущі товари та послуги та забезпечення належного соціального захисту вразливих категорій громадян, у територіальних угодах передбачати: - відслідковування ситуації з цінами (тарифами) в регіоні; - забезпечення участі регіональних профспілок у формуванні місцевих бюджетів; - забезпечення співпраці регіональних профспілок з територіальними відділеннями Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів; - відслідковування змін до порядку та норм надання субсидій на оплату житлово-комунальних послуг населенню та своєчасне інформування членів профспілок щодо цих змін |
Під час укладання регіональних угод |
Територіальні об’єднання, обласні, первинні організації профспілок |
ІІ. БЕЗПЕКА ПРАЦІ ТА ОХОРОНА ЗДОРОВ’Я
1. Порушення прав працівників на безпечні і здорові умови праці та отримання відшкодувань у разі ушкодження здоров’я в результаті нещасного випадку на виробництві чи професійного захворювання, які зумовлені поширенням нелегальної зайнятості громадян.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Підготовка узгоджених пропозицій до нової редакції Трудового Кодексу України. |
2015 р. |
Мінсоцполітики, ФПУ |
2.
|
Підготувати і подати на затвердження Кабінету Міністрів України нову редакцію Положення про порядок проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві |
2016 р. |
Мінсоцполітики, Держпраці
|
3.
|
Забезпечити, спільно із зацікавленими органами виконавчої влади, розробку законодавчих механізмів економічної заінтересованості роботодавця у використанні легальної зайнятості, створенні безпечних і здорових умов праці та впровадження міжнародних стандартів з систем менеджменту безпеки і гігієни праці. |
2016 – 2017 роки |
Мінсоцполітики, Держпраці, Фонд соціального страхування, ФПУ, ФРУ наукові установи |
4. |
Розробити законодавчий акт та внести його на розгляд Верховної Ради України щодо заборони застосування нелегальної зайнятості, при виконанні робіт підвищеної небезпеки. |
2016 рік |
Мінсоцполітики, ФПУ, ФРУ наукові установи |
5. |
Розробити законодавчий акт щодо підвищення відповідальності роботодавця за порушення прав працівників у сфері охорони праці. |
2016 рік |
Мінсоцполітики, ФПУ, ФРУ
|
6. |
Забезпечити фінансування та виконання заходів Загальнодержавної соціальної програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища на 2014–2018 роки, яка затверджена Законом України від 04.04.2013 № 178-VII,
|
2016-2018 роки |
Кабінет Міністрів України, Мінфін, інші центральні органи виконавчої влади, Фонд соціального страхування |
7. |
Підготувати і внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про охорону праці», забезпечивши в ньому імплементацію норм Директиви Ради ЄС № 89/391/ЄЕС від 12.06.1989 про встановлення заходів із заохочення поліпшення охорони здоров’я та безпеки праці працівників та інших Директив, передбачених додатком ХL до глави 21 Угоди про асоціацію Україна-ЄС |
2016 рік |
Мінсоцполітики, Держпраці, ФПУ, ФРУ
|
8. |
Забезпечити розробку нових та перегляд чинних нормативно-правових актів з охорони праці забезпечивши імплементацію норм Директив Ради ЄС, передбачених додатком ХL до глави 21 Угоди про асоціацію Україна-ЄС |
2016 рік |
Мінсоцполітики, Держпраці, ФПУ, ФРУ
|
9. |
Підготувати і подати на реєстрацію в Мін’юст нову редакцію Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці |
2016 рік |
Мінсоцполітики, Держпраці, ФПУ, ФРУ
|
10. |
Передбачити у колективних договорах положення щодо: - виділення коштів роботодавцем на повне фінансування комплексних заходів з охорони праці, відновлення (створення) закладів медицини праці на підприємстві, атестації робочих місць за умовами праці та усунення дії шкідливих факторів на робочих місцях; - забезпечення безперешкодного доступу інспекторів праці профспілок до робочих місць членів профспілок, компетентних посадових осіб роботодавця та відповідних документів підприємства; - забезпечення надання не звільненим від роботи профспілковим активістам, уповноваженим на виконання повноважень з громадського контролю, у тому числі в комісіях по трудових спорах і з розслідування нещасних випадків на виробництві, оплачуваного часу, достатнього для здійснення цих функцій. |
2015-2016 рр. |
Виборні органи первинних профспілкових організацій підприємств, установ, організацій |
2. Проблема проведення профілактики та виявлення професійних захворювань на початкових стадіях у працюючих в шкідливих і важких умовах праці (близько 29%) внаслідок деформації профпатологічної мережі в Україні.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Розробити і затвердити Концепцію і Державну цільову програму відновлення медицини праці в Україні, передбачивши в ній здійснення профілактичних заходів із запобігання професійним захворюванням і професійним отруєнням у працівників, зайнятих на виробництвах із шкідливими умовами праці, поновлення профпатологічної мережі в Україні з метою виявлення професійних хворих на початкових стадіях захворювання. |
2016 рік |
МОЗ, Мінсоцполітики, наукові установи за участю ФПУ, ФРУ |
3. Наявність нормативно-правових суперечностей щодо питань визначення шкідливих факторів виробництва, недостатня унормованість атестації робочих місць за умовами праці та невиконання значною частиною роботодавців обов’язків щодо термінів і якості її проведення.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Переглянути діючі (зокрема, постанову Кабінету Міністрів України «Про Порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці» від 01.08.1992 № 442), та розробити за участю сторін соціального діалогу і затвердити нові нормативно-правові акти з питань проведення атестації робочих місць за умовами праці та надання працівникам, зайнятим на роботах в умовах, що не відповідають санітарно-гігієнічним нормам, пільг і компенсацій, підвищення економічної заінтересованості і відповідальності роботодавця за своєчасне і якісне проведення атестації та належне використання її результатів. |
2016 рік |
Мінсоцполітики, МОЗ, наукові установи за участю ФПУ, ФРУ
|
4. Незавершеність стандартизації медичної допомоги в Україні, через що громадяни отримують медичну допомогу, якість та обсяги якої, а також рівень кваліфікації медичних працівників, значно відрізняються у різних регіонах, а також у сільській місцевості порівняно з містами.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Забезпечити розробку та запровадження у практичну діяльність закладів охорони здоров'я галузевих стандартів надання медичної допомоги на основі державних соціальних нормативів. |
2016 рік |
МОЗ, наукові установи за участю ФПУ, ФРУ
|
5. Скорочення мережі ДЮСШ, загальної мережі закладів оздоровлення та відпочинку дітей.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Розробити комплекс заходів щодо збереження та розширення мережі ДЮСШ, закладів оздоровлення та відпочинку дітей. |
2016 рік
|
Мінсоцполітики, Мінмолодьспорт, ФПУ
|
2.
|
Вжити заходів з метою прийняття узгодженого рішення з Мінфіном щодо передбачення в Державному бюджеті України збільшення обсягів фінансування з державного та місцевих бюджетів, а також пошук і залучення нових джерел фінансування мережі ДЮСШ, закладів оздоровлення та відпочинку дітей. |
2016 рік
|
Мінсоцполітики, Мінмолодьспорт, ФПУ
|
ІІІ. ЖИТЛОВА ПОЛІТИКА
1. Складність умов участі молоді у державних програмах будівництва і придбання житла на пільгових умовах.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Ініціювати передбачення у Державному бюджеті на відповідний рік фінансування державного пільгового довгострокового кредитування молоді на будівництво житла у обсязі, передбаченому відповідною Програмою |
2016 рік
|
ФПУ, Мінсоцполітики
|
2.
|
З метою збереження рівня соціальних гарантій, в тому числі щодо забезпечення молодих сімей житлом, відстоювати зберігання вікового цензу для молоді без змін (від 14 до 35 років). |
2016 рік
|
ФПУ, Мінсоцполітики
|
3.
|
Ініціювати скасування обов’язковості перебування на квартирному обліку для участі в Державній програмі пільгового довготермінового кредитування молодих сімей та одиноких молодих громадян на будівництво (реконструкцію) і придбання житла. |
2016 рік
|
ФПУ, Мінсоцполітики
|
4.
|
Ініціювати приведення розрахункової вартості ціни за |
2016 рік
|
ФПУ, Мінсоцполітики |
5.
|
Відстоювати збереження нормативів площі житла, передбачених в Державній програмі пільгового довготермінового кредитування молодих сімей та одиноких молодих громадян на будівництво (реконструкцію) і придбання житла. |
2016 рік
|
ФПУ, Мінсоцполітики
|
IV. КОЛЕКТИВНО-ДОГОВІРНЕ РЕГУЛЮВАННЯ
1. Недосконалість нормативно-правової бази у сфері колективно-договірного регулювання.
Переговори з укладення Генеральної угоди на 2013-2015 роки, які розпочалися ще у 2012 році і не мали позитивного результату, за наполяганням профспілкової сторони були іншими Сторонами соціального діалогу визнані завершеними й наприкінці лютого ц.р. розпочато нові – з укладення Генеральної угоди на 2015-2017 роки. Після проведення протягом восьми місяців переговорів та низки консультацій неузгодженими залишилося два принципово важливі питання: усунення дискримінації в оплаті праці працівників бюджетної сфери та визначення політики формування мінімальної заробітної плати.
На даний час чинною залишається Генеральна угода на 2010-2012 роки.
В Україні відсутні механізми стимулювання роботодавців укладати договори та угоди, про що свідчить той факт, що з 92 галузевих (міжгалузевих) угод лише 8 укладено за участю галузевих об’єднань організацій роботодавців. Також більшість створених об’єднань роботодавців взагалі не укладають галузевих (міжгалузевих) угод.
Наслідком такого стану колективно-договірного регулювання на національному й галузевому рівнях є негативні тенденції з укладення колективних договорів: за результатами 2014 року кількість укладених колективних договорів зменшилась і склала – лише 76,0 тис., у порівнянні з 2013 роком відбулося зменшення на 12,3 тис. (або на 13,9%).
Також спостерігається зменшення й рівня охоплення працівників колективними договорами до 76,1%, або на 3,7 в.п. менше, у порівнянні з аналогічним періодом 2013 року.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Підготувати узгоджені пропозиції щодо вдосконалення законодавства в сфері колективно-договірного регулювання в рамках тристоронньої робочої групи, утвореної НТСЕР, з подальшим внесенням на розгляд Уряду, Верховної Ради України проекту Закону «Про колективні договори і угоди»
|
2016 рік
|
Тристороння робоча група, утворена НТСЕР, Сторони соціального діалогу |
2. Нерівномірність застосування інструментарію соціального діалогу – колективних договорів.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Здійснювати спільні заходи щодо популяризації укладення колективних договорів і угод.
|
2016 рік
|
Сторони соціального діалогу |
3. Порушення конституційного права працівників з реалізації права на страйк в окремих галузях
Закон України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» накладає заборону щодо організації та участі у страйку на працівників (крім технічного та обслуговуючого персоналу) органів прокуратури, суду, Збройних Сил України, органів державної влади, безпеки та правопорядку.
Дана норма відтворюється і в профільних нормативно-правових актах, зокрема: Законі України «Про державну службу» (ст.16), Законі України «Про міліцію» (ст.18), Законі України «Про Збройні Сили України» (ст.17), Законі України «Про службу в органах місцевого самоврядування» (ст.12), Законі України «Про пожежну безпеку» (ст.20), Законі України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку (ст.35), Законі України «Про дипломатичну службу» (ст.31), Законі України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (ст.5), Законі України «Про альтернативну (невійськову) службу» (ст.8), Законі України «Про аварійно-рятувальні служби» (ст.13), Законі України «Про Державну прикордонну службу України» (ст.15), Законі України «Про Державну кримінально-виконавчу службу України» (ст.15).
Надмірно складний та довготривалий механізм застосування права на страйк та процедура прийняття рішення про оголошення страйку не дозволяє найманим працівникам широко користуватися своїм конституційним правом на страйк.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Внести на розгляд Уряду, Верховної Ради України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» |
2016 рік
|
Мінюст, Мінсоцполітики, НСПП, Сторони соціального діалогу |
V. ПОРУШЕННЯ ПРАВА НА ОБ’ЄДНАННЯ У ПРОФСПІЛКИ ТА ПРОФСПІЛКОВИХ ПРАВ
1. Недосконалість нормативно-правової бази з питань реалізації права на об’єднання у профспілки
Статтею 127 чинної Конституції України встановлено, професійні судді не можуть належати до професійних спілок. Україна, ратифікувавши Конвенцію МОП №87 про свободу асоціації і захист права на організацію (06.07.1956), взяла на себе зобов’язання впровадити положення цієї Конвенції.
Разом з тим, Комітет експертів з питань застосування конвенцій та рекомендацій, як один з контрольних органів МОП, у своїх висновках неодноразово зазначав і рекомендував вжити заходів, необхідних для забезпечення права суддів на створення організацій забезпечення права суддів на створення організацій за власним вибором для захисту своїх прав та інтересів.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Підготувати пропозиції щодо змін до Конституції України, які би скасовували обмеження професійних суддів на належність до профспілок |
2016 рік
|
Мінюст, Мінсоцполітики, ФПУ |
2. Порушення прав профспілок суб’єктами законодавчої ініціативи
13 листопада 2015 року у Верховній Раді України зареєстрований проект Закону про внесення змін до Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" (щодо діяльності студентських профспілок) (реєстр.№3474, автори - народні депутати Я. В. Маркевич О.М. Рябчин С.П. Заліщук І.О. Климпуш-Цинцадзе, С.А. Лещенко). Зазначений законопроект містить норми, які прямо порушують статтю 3 Конвенції МОП № 87, зокрема, право профспілок опрацьовувати свої статути й адміністративні регламенти, вільно обирати своїх представників, організовувати свій апарат і свою діяльність і формулювати свою програму дій. Згідно з статтею конвенції державна влада утримується від будь-якого втручання, здатного обмежити це право або перешкодити його законному здійсненню.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Вжити заходів щодо недопущення прийняття законопроекту № 3474 Верховною Радою України
|
2015 рік
|
СПО об’єднань профспілок |
3. Порушення роботодавцями профспілкових прав
В 2014 році мали місце факти втручання роботодавців у діяльність профспілок, тиску на профспілкових лідерів і членів профспілок, створення роботодавцями перешкод шляхом ненадання належних умов для роботи профспілкових організацій. Найбільша кількість порушень стосувалася невиконання роботодавцями зобов'язань за колективними договорами в частині перерахування утриманих із заробітної плати працівників членських профспілкових внесків на рахунки профспілкових організацій, не проводилися передбачені законом перерахування коштів на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу. Мав місце факт заборони членам виборних органів відвідувати підприємства, установи та організації, де працюють їх члени профспілок.
На підставі даних членських організацій порушення прав профспілок заносяться до Єдиного реєстру порушень прав профспілок, який ведеться в апараті ФПУ фахівцями правової інспекції праці. У 2014 році до цього реєстру було внесено 12 підприємств, установ, організацій, на яких виявлено 15 порушень. З них станом на 1 січня 2015 усунуто 2 порушення прав профспілок на 2 підприємствах. Дані за 2015 рік узагальнюватимуться на початку 2016 року.
Першочергові заходи
№
|
Захід
|
Термін виконання
|
Виконавці
|
1.
|
Вжити заходів щодо усунення порушень роботодавцями прав профспілок у 2015 році |
2016 рік
|
КМУ, Мінсоцполітики |
2. |
Забезпечити оперативне реагування на порушення профспілкових прав, всі факти утиску прав профспілкових активістів |
постійно
|
Членські організації ФПУ |
3. |
Вжити заходів щодо проведення постійного інформування з питань застосування профспілкового законодавства членів профспілок, профспілкового активу та роботодавців |
постійно
|
Членські організації ФПУ |
4. |
Невідкладно повідомляти вищестоящі профспілкові органи про факти порушень профспілкових прав, вживати заходів щодо їх усунення в межах повноважень |
постійно
|
Виборні органи первинних профспілкових організацій підприємств, установ, організацій |