background
На головну сторінку - Новини - Новини Профспілки

Реєстрація юридичних осіб та фізосіб-підприємців

 Реєстрація юридичних осіб та фізосіб-підприємців

 Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної реєстрації прав на нерухоме майно та захисту прав власності" (N 1666-VIII від 06.10.2016 р.)

Офіційне опублікування: "Голос України" N 207 від 01.11.2016 р.

Дата набрання чинності: 02.11.2016 р., крім підп. 6 п. 13 розділу I, який набирає чинності 01.01.2019 р.

Знову стало обов'язковим нотаріальне посвідчення підписів на установчих документах (крім подання установчих документів при реєстрації створення юрособи), рішеннях, що подаються для реєстрації змін до відомостей про юрособу, передавальних актах і розподільчих балансах, а також на заяві фізособи про вихід зі складу засновників. Для держреєстрації створення юрособи обов'язковим стало подання примірника оригіналу (нотаріально засвідченої копії) рішення про створення юридичної особи. Зазначимо, що хоч такі зміни і додадуть клопоту з оформлення документів, однак є необхідними для зменшення кількості подання підробок.

За бажанням заявника, у випадку внесення до установчих документів змін, які впливають на систему оподаткування, можна подати заяву про обрання юрособою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційну заяву про добровільну реєстрацію як платника ПДВ, та/або заяву про включення до Реєстру неприбуткових установ і організацій.

Ще одне повернення у минуле - паперова виписка з підписом та печаткою держреєстратора (у разі подання заяви про держреєстрацію у паперовій формі).

Крім цього, встановлюється, що проведення держреєстрації на підставі документів, поданих в електронній формі, й надалі здійснюватиметься незалежно від місцезнаходження юрособи / місця проживання ФОП будь-яким держреєстратором або нотаріусом у межах України. Однак якщо документи подаватимуться у паперовій формі, то територія звузиться до меж однієї області, міста Києва.

Передбачено звільнення від сплати адміністративного збору за держреєстрацію змін до відомостей про юрособу, ФОП та громадське формування, пов'язаних із приведенням їх у відповідність до законів у строк, визначений цими законами. Ця норма як ніколи актуальна у зв'язку з масовим перейменуванням населених пунктів та вулиць, що проводиться у рамках реалізації Закону про декомунізацію (N 317-VIII від 09.04.2015 р.).

Нагадаємо, що з 1 січня 2017 року планувалося приєднання до ЄДР низки державних реєстрів, а саме: Єдиного ліцензійного реєстру, Реєстру документів дозвільного характеру, Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, Єдиного реєстру громадських формувань та Реєстру громадських об'єднань. Тепер цю подію відтерміновано до 1 січня 2019 року. У зв'язку з цим до 01.01.2019 р. діятиме нове перехідне положення щодо набуття ліцензіатом права на провадження виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, з моменту оприлюднення прийнятого органом ліцензування рішення про видачу ліцензій на його офіційному веб-сайті.

Також планується збільшити строк для оскарження рішення, дії або бездіяльності державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації до Мін'юсту та його територіальних органів з 30 до 60 календарних днів.

 

Реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень

 

Передбачено обов'язок реєстратора невідкладно повідомляти власника нерухомого майна про подання заяви на проведення реєстраційних дій та про зупинення реєстраційних дій на підставі рішення суду. Процедуру такого повідомлення повинен визначити Кабмін у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Цікаво, що за декілька днів до введення цієї норми в дію Кабмін погодився із пропозицією Мін'юсту про запровадження пілотного проекту щодо інформування про реєстраційні дії у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (розпорядження КМУ N 789-р від 26.10.2016 р.). Ним передбачається надання технічним адміністратором Державного реєстру прав послуги з інформування про реєстраційні дії з використанням телекомунікаційних засобів за бажанням фізичної або юридичної особи на платній основі на підставі укладених договорів. При цьому така послуга надаватиметься виключно за умови використання електронного цифрового підпису чи іншого альтернативного засобу ідентифікації особи. Як зазначається на офіційному сайті КМУ, для отримання такої послуги необхідно відкрити кабінет власника майна на сайті реєстру і там поставити майно на відповідний контроль та вказати номер телефону, на який приходитимуть повідомлення. Як бачимо, встановлюючи низку обмежень (зокрема платність послуги), пілотний проект не повною мірою реалізує законодавчу норму щодо обов'язку повідомлення власника про реєстраційні дії щодо його майна. А тому очікуємо на затвердження Кабміном порядку повідомлення, який відповідатиме законодавчим нормам.

Крім цього, власник може подати заяву про заборону вчинення реєстраційних дій, після чого протягом 10 робочих днів обов'язковим є подання відповідного рішення суду, що набрало законної сили. Якщо такого рішення подано не буде, реєстраційні дії відновлюватимуться. Таким чином власнику надається можливість протидіяти зловмисникам.

Знову можна отримати витяг із реєстру у паперовій формі з підписом та печаткою держреєстратора.

Переглянуто деякі строки проведення реєстраційних дій. Так, скорочено граничний строк проведення держреєстрації прав власності на підприємство, як єдиний майновий комплекс, з 14 до 5 робочих днів. Визначено, що внесення змін до записів реєстру, надання інформації з нього у паперовій формі здійснюються у строк, що не перевищує одного робочого дня, а зупинення реєстраційних дій, внесення запису про скасування держреєстрації, внесення запису про скасування рішення державного реєстратора - у строк, що не перевищує двох годин.

Як і при держреєстрації юросіб та ФОП, збільшується строк для оскарження рішення, дії або бездіяльності держреєстратора, суб'єкта держреєстрації до органів Мін'юсту з 30 до 60 календарних днів.

 Кримінальна відповідальність

 Уточнено, що на держреєстратора, суб'єкта держреєстрації прав, особу, уповноважену на здійснення реєстрації юросіб, ФОП та громадських формувань, нотаріуса, державного та приватного виконавця розповсюджується кримінальна відповідальність за видачу/посвідчення підробленого офіційного документа, який надає права або звільняє від обов'язків, з метою використання його підроблювачем чи іншою особою, або збут такого документа та за складання чи видачу завідомо підроблених офіційних документів, які посвідчують певні факти, що мають юридичне значення або надають певні права чи звільняють від обов'язків (ст. 358 КК).

Також держреєстратори, суб'єкти держреєстрації прав, а також державні та приватні виконавці притягуватимуться до відповідальності за зловживання своїми повноваженнями з метою отримання неправомірної вигоди, якщо це завдало істотної шкоди охоронюваним законом правам або інтересам окремих громадян, державним чи громадським інтересам або інтересам юросіб (ст. 3652 КК).

Крім цього, розширено диспозицію статті 206 КК, яка передбачає відповідальність за протидію законній господарській діяльності. До кримінальної відповідальності за цією статтею притягатимуть і за такі дії: захоплення цілісного майнового комплексу, його частини або будівель, споруд, земельної ділянки, об'єктів будівництва, інших об'єктів та незаконне припинення чи обмеження діяльності в цих об'єктах і обмеження доступу до них (ст. 206 КК).

 Адміністративна відповідальність

 Збільшено розміри адміністративних штрафів за порушення порядку проведення держреєстрації юрособи або ФОП і держреєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, які складатимуть від 3400 до 6800 грн (раніше - від 340 до 680 грн). За повторне притягнення до відповідальності за таке правопорушення накладатимуть штраф у розмірі від 5100 до 8500 грн (раніше - від 2550 до 3400 грн). Така відповідальність передбачається у статтях 16611 та 16623 КпАП.

 Електронний цифровий підпис

 Ще однією важливою новацією є те, що перевірка інформації, необхідної для реєстрації та формування електронного цифрового підпису, здійснюватиметься виключно за особистої присутності підписувачів, зокрема посадових осіб підприємств.