Урядові реформи «жорстокої» економії 2014-2015 років - заморожування розмірів прожиткового мінімуму та мінімальної зарплати, збільшення грошового розриву між розмірами базового тарифного розряду ЄТС та мінімальної заробітної плати, високий рівень інфляції призвели до падіння реальної заробітної плати протягом 2014-2015 років на 23,3%, збільшення в 3 рази заборгованості з виплати заробітної плати у 2014 році та на 42,5% у 2015 році.
Падіння внутрішнього попиту призвело до падіння економіки і, як наслідок, нового скорочення доходів бюджету. Далі по спіралі. Доходи бюджету залежать від фінансових ресурсів всіх секторів економіки, обсягів промислового виробництва.
Частка оплати праці в структурі ВВП суттєво відстає, а частка податків на виробництво та імпорт перевищує аналогічний показник країн ЄС.
Розподіл ВВП за категоріями доходу, %
Динаміка базового тарифного розряду ЄТС, мінімальної заробітної плати,
фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб у 2013-2016 рр., грн.
РОЗМІРИ ПРОЖИТКОВОГО МІНІМУМУ (ДЛЯ ПРАЦЕЗДАТНОЇ ОСОБИ) ТА МІНІМАЛЬНОЇ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ
Офіційно затверджений станом на 01.01.2016 |
МАЄ БУТИ станом на 01.01.2016 |
1378 грн.
|
3110 грн.
- на рівні фактичного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб з урахуванням інфляції, податку на доходи фізичних осіб та військового збору
- з урахуванням сімейної складової, витрат на освіту, охорону здоров’я, забезпечення житлом, податку на доходи фізичних осіб та військового збору 5749 грн.
|
РОЗМІР ПОСАДОВОГО ОКЛАДУ (ТАРИФНОЇ СТАВКИ) ПРАЦІВНИКА І ТАРИФНОГО РОЗРЯДУ ЄТС
Станом на 01.01.2016 |
МАЄ БУТИ станом на 01.01.2016 |
1113 грн (згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 №1013)
|
Щонайменше 1379 грн. Оскільки відповідно до ст. 6 та 9 Закону України «Про оплату праці», ст. 96 Кодексу законів про працю України формування тарифної сітки (схеми посадових окладів) провадиться на основі тарифної ставки робітника 1-го розряду, яка встановлюється у розмірі, що перевищує законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати. |
ЗАБОРГОВАНІСТЬ З ВИПЛАТИ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ
Станом на 01.01.2016 |
МАЄ БУТИ |
1880,8 млн. грн.
|
ВІДСУТНЯ
Це гарантується: - Конституцією України, ст. 43: «Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.»
- Законом України «Про оплату праці, ст. 15: «Оплата праці працівників підприємства здійснюється в першочерговому порядку. Всі інші платежі здійснюються підприємством після виконання зобов'язань щодо оплати праці.»
|
Загострення соціально-економічних проблем, яке сьогодні досягло катастрофічних темпів, підриває не лише стабільність у суспільстві, а й стає загрозою майбутньому України як успішної країни з ефективною економікою та високими стандартами життя.
Негативні тенденції в економіці, відсутність комплексної ефективної державної політики та соціальні зрушення призвели до катастрофічної ситуації на ринку праці.
Рівень зайнятості населення
Станом на 01.09.2015 |
МАЄ БУТИ |
56,9% |
70%
стратегічна мета Європейського Союзу, спрямована на підвищення глобальної конкурентоспроможності через економічне оновлення та поліпшення ситуації в соціальній сфері (відповідно до Лісабонської стратегії)
|
Рівень безробіття населення
Станом на 01.09.2015 |
МАЄ БУТИ |
9% |
4%
природний рівень безробіття, який відповідає доцільному рівню повної зайнятості в економіці, тобто оптимальному ВВП
|
Має місце дисбаланс між попитом та пропозицією робочої сили: сьогодні на ринку праці найбільш запитуваними є працівники робітничих професій – газозварники, водії, електрики, монтажники, слюсарі, підсобні робітники, в той час як серед безробітних значну частку складають фахівці з вищою освітою, зокрема економісти, юристи, фінансисти.
Однією із найгостріших соціально-економічних проблем України є безробіття молоді (осіб у віці 16–35 років). Рівень молодіжного безробіття становить в Україні понад 20 відсотків, кожна п’ята молода людина не має роботи.
Україна продовжує стрімко втрачати працівників у формальному секторі, структура розподілу населення відображає зневіреність українців в офіційному працевлаштуванні. В той час як середньооблікова кількість штатних працівників становить лише 7,9 млн. осіб, чисельність пенсіонерів – 12,2 млн. осіб, студентів – 1,7 млн. осіб, безробітних – 1,6 млн. осіб, і близько 6 млн. працездатних українців сьогодні працюють за кордоном. Понад 8 млн. українців так чи інакше зайняті у тіньовому секторі економіки.
Соціальна несправедливість щодо підвищення цін та тарифів на основні соціально значущі товари та послуги
Протягом 2014-2015 років у 2,8 рази підвищилися тарифи на електроенергію, у 6 разів ціни на природний газ, тарифи на опалення – у середньому на 71%, у 2,8 рази тарифи на гарячу воду та в 1,4 рази тарифи на холодну воду. Однак, такі підвищення не є граничними, зокрема, підвищення тарифів на електроенергію відбуватиметься протягом 2016-2017 років.
У 2016 рік Україна увійшла з рекордним зростанням інфляції за останні 15 років (у 2015 році рівень інфляції досяг рівня 143,3%).
Як дорожчала 3-х літрова каструля борщу, грн.
Податкова політика
Станом на 01.01.2016
Людина, яка отримує трудовий дохід у вигляді заробітної плати, і роботодавець знаходяться в нерівних умовах, оскільки працівник платить податок зі всього доходу, у тому числі і необхідного для прожиткового мінімуму та відтворення робочої сили, а роботодавець тільки з прибутку, тобто з доходу, зменшеного на собівартість продукції.
МАЄ БУТИ
Одним із ключових принципів соціальної справедливості є звільнення від оподаткування тієї суми доходу, яка необхідна людині для забезпечення мінімальних матеріальних потреб.