В Профспілці працівників АПК триває жваве обговорення підготовленого Мінагрополітики проекту Постанови КМУ «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва»
Розгорнуту позицію щодо вдосконалення цього проекту надала Голова Полтавської обласної організації Проспілки Галина Харченко
"Розглянувши проект Постанови КМУ «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва» вважаємо за необхідне надати такі висновки та пропозиції.
Констатуємо, що Порядок, який діяв в попередні роки (з 2010 року) вцілому був більш прийнятним для використання. Він був опрацьований за участі аграріїв і враховував запити більшості суб’єктів господарювання на селі.
В пункті 2 Порядку не визначено за рахунок яких коштів (власних чи кредитних) надається часткова компенсація. Але ми вважаємо, що в Порядку передбачається компенсація за придбання техніки за кредитні кошти. Тому пропонуємо цей пункт чітко конкретизувати.
В даний час сільськогосподарські підприємства не завжди мають бажання співпрацювати з банками, оскільки фінансові установи надають кредити під високі процентні ставки (21-25% і вище). Аналізуючи процес придбання техніки сільськогосподарськими підприємствами області в 2016 році відмічаємо те, що вітчизняна техніка в загальній кількості придбання складає тільки 37%. В фінансовому відношенні це менше 10%. Техніка вітчизняного виробництва на 98,3% придбана за власні кошти аграріїв. Лише 4 одиниці техніки в 2016 році придбані за банківські кредити та на умовах фінансового лізингу. Таким чином можна стверджувати, що значна частина господарюючих суб’єктів аграрного сектору не матиме можливості приймати участь в цій програмі, оскільки вони більш за все придбають нову техніку за власні кошти.
В процесі відшкодування вартості придбання вітчизняної техніки Порядком передбачено надання Міністерству аграрної політики та продовольства України (далі – Міністерство) переліку документів виробниками техніки, а банківські установи при цьому встановлюють на свій розсуд форми та перелік відповідних документів, що надають їм сільськогосподарські товаровиробники. Прогнозовано підготовка і надання такого значного обсягу документації буде досить складним процесом та в сукупності з нотаріальним завіренням цієї документації обійдеться аграріям в значну суму.
Не передбачає Порядок і терміну початку придбання техніки (яка буде внесена до відповідного реєстру на виплату компенсації) за рахунок кредитів банку. Тому пропонуємо в пункті 2 Порядку визначити його з 1 січня відповідного року. У пункті 4 після слів «…резиденти України…» доповнити словами «які виробляють сучасну та якісну конкурентоспроможну сільськогосподарську техніку, що користується попитом у сільськогосподарських товаровиробників та …».
Не передбачає Порядок процесу контролю використання придбаної техніки, в тому числі використання не за призначенням або її відчуження. Тому цей аспект також доцільно відобразити в Порядку.
В Порядку на визначена процедура перевірки наданих реєстрів документації на придбання техніки вітчизняного виробництва. Тому пропонуємо визначити в Порядку процес перевірки наданих документів виробників та покупців техніки."