background
На головну сторінку - Новини - Новини АПК

Ягода-індиго: парадокси лохинового ринку

 

Цьогоріч сезон лохини здивував неочікувано стрімким обвалом цін. На ринках, як ніколи, – велика пропозиція ягоди кольору індиго. Яким буде сезон-2021 для виробників лохини?

 Цю ягоду все ще можна назвати новою для України. За спостереженнями виробників, українці все частіше пробують лохину. Популярність ягоди-індиго росте з року в рік, демонструючи приріст у 50−60%, але рівень споживання лохини на душу населення падає.

Попри всі негаразди аграрії продовжують закладати нові плантації лохини — здригаючись від високих цін на їх створення. Чимало виробників мріють продавати модну ягоду на експорт, але далеко не всі в змозі забезпечити себе холодильниками для зберігання ягід і тому не дивно, що лохину можна купити в роздріб і по 100 грн за кг — стільки коштує і чорниця дикоросла.

Причини падіння цін  

 «В 2021 році найбільші проблеми з лохиною виникли через затяжну весну, яка затримала цвітіння культури на 10−12 днів, і в результаті ранні та середні сорти зацвіли одночасно. Вже через тиждень ранньостиглий сорт Дюк наздогнали середньостиглі сорти, хоча раніше між їх дозріванням проходило два-три тижні. Це і збило ціни на першу, найдорожчу ягоду, — пояснює Анна Домбровська, директор і агроном ФГ «Фруктовий сад АТ» (Київська область), де культивують саджанці лохини з 2008 року. Зараз тут вирощують біля 500 тисяч саджанців лохини, а для свіжого ринку ягоди вирощуються на майже 4 га насаджень.

 В цьому році, який вражає примхами природи, дуже добре показали себе сорти Река і Блу Голд — вони виявилися найстійкішими ніж інші, менш уразливими до хвороб, їх ягода набагато краща, ніж в попередні роки. У розсаднику «Фруктовий сад АТ», де почали вирощувати лохину методом ін-вітро одними з найперших в Україні, саджанці випробовують постійно.

За спостереженнями Анни Домбровської, здебільшого аграрії хочуть саджати сорти, які дають найдорожчу ягоду — це або супер ранні сорти або пізні, які достигають в кінці серпня, на початку вересня. Професійний ринок ще не наситився лохиною і повільно зростає.

 Великі господарства, які вже мають плантації більше 100 га, розширюють свої посадки. Дуже багато дрібних фермерів, спробувавши як росте лохина на невеличких ділянках, садять додаткові гектари. Звичайно, виробники хочуть працювати на експорт — це більш цікаво. Хто садить понад 50 га — орієнтуються тільки на закордонні продажі.

 З торфом в Україні - біда  

 Ціна на лохину в роздріб по 100 грн — це розпач для виробника. Особливо, якщо врахувати, що в цьому році догляд за плантаціями подорожчав на 15−20% порівняно з минулим роком. Отже інвестиції в плантації будуть окупатися довше. Для довідки: в 2021 році закладка одного гектара лохинових насаджень коштує приблизно 20−25 тисяч доларів.

 За останні роки подорожчали всі складові для закладки плантацій лохини: торф, тирса, людська праця. Як кажуть експерти, 95% успіху лохинових плантацій — в їх правильній посадці. Але якщо, наприклад, на один гектар потрібно близько 300 кубів торфу, то це б'є по кишені.

Одна з суттєвих проблем для українських виробників лохини — відсутність дешевого вітчизняного торфу. Хто закладав плантації лохини 5−6 років тому, платив за торф в 3−4 рази менше.

«Тільки в цьому році торф подорожчав приблизно на 20%, — розповідає Микола Нефилович, агроном сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу „Оболоня“ (Івано-Франківська область), де вирощують лохину на площі близько 40 га. — Якщо раніше ми купляли це добриво по 250−300 грн за метр кубічний, то в 2021 році - вже по 450−550 грн. В Україні мало торфогосподарств, це свого роду монополія, яка диктує ціни. А родовищ торфу в Україні - небагато. Наприклад, біля наших плантацій є торфозавод, але на нього наклали арешт і другий рік він простоює, тому ми змушені возити торф з Рівного та Білорусі. З торфом — біда».

 Вирощувати органічну лохину в 1,5 рази дорожче

   Виробництво органічної лохини — перспективний напрямок: така ягода затребувана у світі. В Україні виробництво органік-лохини займає приблизно 5% ринку. Органічна ягода-індиго на внутрішньому ринку коштує на 20−30% дорожче звичайної - так званої конвенційної, але вирощувати її в 1,5 рази дорожче.

«Ринок органічної лохини в Україні досить серйозно підв'язаний під ринок конвенційної лохини, — розповідає Олег Науменко, керівник СВК «Ягідки» (Київська область), яка спеціалізується на вирощуванні органічної лохини. Сьогодні у господарстві - 55 га плантацій.

Як вважає Олег Науменко, поки в українських супермаркетах немає окремих полиць з органік-продукцією (ритейл здебільшого тільки декларує що хоче приділяти увагу цьому питанню), ринок кондиційної лохини буде безпосередньо впливати на виробників органічної ягоди.

В Україні, на жаль, не вистачає фахівців та фінансів щоб займатися органікою. Одна справа — вирощувати ягоду на 2 га, інша — на більш ніж 30 га. «Вірогідність того, що господарства можуть протриматися хоча б шість років, вирощуючи органічну лохину — відсотків десять. Це дуже дорого і важко, — каже Олег Науменко. — Більшість цих компаній (якщо у їх керівництва є аналітичне та критичне мислення) згодом розуміють, що треба або збільшувати площі насаджень (що потребує значних інвестицій), або переходити на конвенційну ягоду, бо органіка — дуже складне виробництво».

Що стоїть за низькою ціною?

  Ціна на ягоду перш за все залежить від її якості. Дешева ягода може бути дрібною, водянистою, кислуватою. Є сорти лохини, які скільки б не висіли на кущі - все рівно залишаються кисло-солодкими і не користуються великим попитом. Можливо, за безцінь продають перестиглі врожаї: їх треба терміново реалізувати аби вони не зіпсувалися. Досить часто ягоду «задешево» продають ті господарі, які мають невеличкі ділянки насаджень (гектар чи два) і не мають холодильників. Тому мусять реалізовувати врожаї швидше, за будь-яку ціну.

«Спостерігаю, як посередники хочуть збити ціну і на якісну ягоду, — розповідає Микола Нефилович. — В цьому році лохини на ринку багато. Якщо даєш більш солодку, крупнішу ягоду — маєш конкурентні переваги. Але лохину треба вміти вирощувати. Тому я би порадив тим, хто планує закладати нові площі під цю ягідну культуру — побільше консультуватися з фахівцями. В Україні є чимало господарств, які мають гроші, але не можуть їх правильно освоїти».

 Як наголошує Анна Домбровська, у виграші - господарі, які вміють адаптуватися до складних погодних обставин. Хто мало обробляв насадження або несвоєчасно вносив добрива — має втрати: ослаблення та хвороби рослин, менші врожаї. Розраховувати тільки на загальноприйняту схему догляду за плантаціями — не варто, важливо діяти ситуативно — робити правильні кроки, але для цього треба мати знання.

 «У покупця, який дивиться на низьку ціну лохини, повинно виникати одне питання: що стоїть за такою ціною? Чи дотримуються в господарстві технологій вирощування, чи є на виробництві «холодні ланцюги»? Чи є обсяг вирощеного та сезон, який триває хоча б 9−10 тижнів? Низька ціна сьогодні - не означає успіх завтра, — підкреслює Олег Науменко. — Звичайно, маленькі господарства не хотіли би продавати свої врожаї по низькій ціні.

Не маючи достатньо матеріально-технічних ресурсів виробники стикаються з великою проблемою — неможливістю зберігати свою продукцію. Тому посередники, які нагнітають атмосферу — «продавайте сьогодні подешевше, бо завтра вирощене зіпсується», — тиснуть на виробників. І поки в Україні немає адекватних ринку кредитів на побудову холодильників, нормальних систем зрошення, логістичних ланцюгів, проблема буде посилюватися".

Тренд — великі, блискучі ягоди  

 Споживач хоче їсти великі ягоди. І цей тренд розповсюджується не тільки на лохину. В Україні вже є кілька господарств, де вирощують дуже великі ягоди. Але виникає питання: це носить системний характер чи виробники просто сфотографували три великих ягоди розміром з п’ятикопійчані монети аби похизуватися на ФБ?

«Сортів з дрібною ягодою лохини не має в принципі. В природі її діаметр — 16−18 мм, на мій погляд — це достатня величина, — розповідає Анна Домбровська. — Наприклад, середня ягода сорту Чандлер — 20−22 мм. Але, на мою думку, ягода діаметром 25 мм і більше — це вже занадто, в мене така ягода викликає підозру, я б собі таку не купувала.

 Споживачі хочуть ласувати не тільки великою ягодою, але і блискучішою. Але треба усвідомлювати, за рахунок чого лохина стає великою? Щоб отримати крупнішу ягоду, агрономи додають більше добрив — за рахунок чого лохина і набирає масу. Чи шкідливо це для здоров’я людей? Не чула про такі дослідження".

Що стосується блиску на ягоді - для лохини це погано: вона повинна мати характерний сизуватий восковий наліт, який свідчить що ягоду мало переминали, не пересипали. Цей наліт — природний захист, який дозволяє ягоді довше зберігатися. Якщо його стерти — плід почне дихати і швидше зіпсується.

 Скільки може лохина знаходитися на прилавках без втрати якості? Без холодильника — максимум до двох тижнів, з холодильником — 3−4 тижні. Якщо використовувати газові середовища — довше. До речі, чим більша ягода — тим менше вона зберігається. Краще лежать ягоди середнього розміру, пізнього терміну достигання. В пізніших сортах шкірка на ягоді товстіша, і, відповідно, плід довше тримає форму.

«На жаль, поки що лохину переробляти не вигідно. В переробку йде ягода дуже дрібна — як горох, з неї роблять джеми, соки, пастилу, соуси для м’яса. Можна зробити і сік — він виходить смачним, якщо його розбавити з яблучним в пропорції 50 на 50, але це дуже дорогий напій, — розповідає Анна Домбровська.- На жаль, для широкого кола споживачів лохина залишається маловідомою ягодою. В селі Халеп’я на Київщині, де ми вирощуємо лохину, цю ягоду навіть пробували одиниці. Питаю у людей: чому не садите лохину, не купуєте її? Виявляється, багато односельчан з недовірою відносяться до цієї культури».

Яким буде рік для виробників лохини?

«Цей сезон не легкий, ціни катастрофічно просідають, як і обсяги реалізації - на складах у людей є залишки. У Польщі, до речі, така сама ситуація, — розповідає Олег Науменко. — Згадую як мені розповідали колеги з Європи: «Ми займаємося лохиною тридцять років, і знаємо, що великий врожай не означає велике щастя фермера. І маленький врожай не означає, що щастя у фермера не буде. Мало ягід — менше роботи, висока ціна. Багато ягід — багато роботи, низька ціна».

«З точки зору врожаїв рік буде досить непоганий, але якщо дивитися на ціну — ні. Можна багато працювати, але мало отримати, — каже Микола Нефилович. — Виробники, які хочуть розвиватися, зараз шукають ринки за кордоном. А дрібні господарства будуть вимушені постачати на наш ринок ягоди по нижчій ціні».

«Якщо в минулому році лохину сильно пошкодили, і ягоди було в принципі мало, то зараз врожаї гарні, — резюмує Анна Домбровська. — Незважаючи на те, що на початку сезону ціна на лохину дуже швидко просіла, ближче до осені вона має піти вгору. Отже з точки зору економіки, рік трішки гірше, але все рівно лохину вирощувати вигідно».

Джерело: 
Agravery.com