Одним із статутних завдань діяльності ФПУ є участь у формуванні державної житлової політики і здійснення заходів, спрямованих на захист соціально-економічних прав громадян, пов'язаних з одержанням, утриманням і збереженням житла. Постанова Президії ФПУ «Про роль профспілок у реалізації державної житлової політики», ухвалена на останньому липневому засіданні, визначила основні напрями роботи ФПУ, її членських організацій з метою вирішення житлової проблеми.
У документі, зокрема, йдеться про необхідність внесення змін до Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» з метою включення до нього положень щодо державних соціальних стандартів у сфері забезпечення населення житлом. Також, на думку профспілок, потребує вдосконалення процедура будівництва доступного житла, необхідно збільшити обсяги будівництва державного і комунального житла з урахуванням потреб різних груп населення, а також включити до Генеральної угоди на 2013-2014 роки положень про залучення представників профспілок до розробки державних та регіональних програм розвитку житлового будівництва.
Під час обговорення зазначеного питання члени Президії зауважили, що житлова політика була й залишається однією з найгостріших соціально-економічних проблем, яку необхідно розв'язати у державі, оскільки від правильно обраного механізму її реалізації залежить не тільки вирішення питання забезпеченості громадян житлом, але й соціальна стабільність та економічний розвиток суспільства.
За результатами аналізу стану реалізації державної житлової політики можна зробити висновок про те, що в Україні спостерігається тенденція поступового збільшення обсягів будівництва житла - з 5,5 млн м2 загальної площі в 2000 р. до 9,3 млн м2 в 2010 році.
Починаючи з 2009 р. впроваджується Програма будівництва доступного житла, яка позитивно впливає на роботу української будівельної та інших суміжних з нею галузей та в цілому підтримується ФПУ.
Проте під час практичної реалізації конституційного права громадян на житло виникає ряд проблем, які потребують негайного розв'язання.
Рівень соціальної доступності житла, яке будується за згаданою Програмою є низьким, оскільки придбати його можуть лише сім'ї з високим рівнем доходів.
Кількість громадян, які перебувають на квартирному обліку на житло становить 1 млн. 300 тис. чоловік, з яких 68,5% стоять у черзі 10 і більше років. Потребує вдосконалення порядок ведення квартирного обліку.
Середня забезпеченість житлом в Україні сьогодні становить 23 м загальної площі на одну особу (у 1990 р. становила 17,8 м2), тоді як в більшості європейських країн стандарти забезпечення житловою площею значно вищі. Мінімальний розмір забезпеченості житлом, розрахований ООН становить 30 м2 на людину, мінімальний розмір жилого приміщення на одну особу у Данії та Голландії - 31 м2, у республіці Білорусь - 20 м2, у Російській Федерації - до 33 м2.
З огляду на прагнення України набути членства в ЄС та увійти до ТОП-20 розвинених країн світу, впровадження загальноприйнятих в Європі стандартів забезпечення житлом є тим кроком, який сприятиме покращенню рівня життя в країні.
З урахуванням викладеного та відповідно до Цільових програм ФПУ
«Професійні спілки - за розвиток соціальної держави», «За якісне та доступне громадське обслуговування» щодо реалізації конституційних прав громадян на житло, насамперед членів профспілок, забезпечення його доступності та можливості утримання Президія Федерації професійних спілок України постановила:
- визнати за доцільне зосередження зусиль керівництва ФПУ та її
членських організацій на вирішенні питань щодо перегляду державних мінімальних стандартів забезпечення житлом з метою їх максимального наближення до мінімального розміру забезпеченості житлом,
- проведення широкого обговорення питань забезпечення населення житлом (прес-конференції, круглі столи, тематичні дискусії із запрошенням представників Уряду, будівельних компаній, банківських установ, експертів, вчених тощо) з метою визначення додаткових можливостей забезпечення громадян доступним житлом.
Членським організаціям ФПУ рекомендовано:
- вживати заходи для організаційного та фінансового забезпечення реалізації права громадян на житло (участь у будівництві житла, покращення стану наявного житлового фонду, забезпечення соціальним, доступним, службовим житлом, включення до колективних договорів зобов'язань роботодавця про надання безвідсоткових позик працівникам для придбання (будівництва) житла тощо) через укладання галузевих, регіональних угод та
колективних договорів;
- вносити пропозиції при підготовці відповідних регіональних програм щодо належного фінансування будівництва соціального житла за рахунок місцевих бюджетів, збільшення обсягів будівництва житла, з урахуванням потреб різних груп населення, створення умов для підвищення доступності житла для всіх категорій громадян, реконструкції, капітального ремонту застарілого житлового фонду та об'єктів комунальної інфраструктури;
- забезпечити участь представників профспілкових організацій у розгляді органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування питань щодо розподілу житла;
- вжити заходів для забезпечення ведення первинними профспілковими організаціями обліку членів профспілок, які перебувають в черзі на одержання житла;
- ініціювати в установленому порядку передбачення у колективних договорах надання безвідсоткових позик для будівництва або придбання житла працівникам, які стоять на квартирному обліку;
- надавати правову допомогу членам профспілок, в тому числі й мешканцям гуртожитків, у вирішенні їх житлових питань (незаконне виселення із помешкань, зміна призначення будівлі тощо).
Джерело:
http://www.fpsu.org.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=8571%3A2012-07-13-07-59-22&catid=73%3A2009-08-01-16-00-20&Itemid=37&lang=uk