Ключовою темою обговорення учасників зустрічі стало питання прийняття законодавчих змін, які забезпечать оновлення системи оподаткування сільгоспвиробника. Адже нині в парламент вже внесено три альтернативні документи під номерами 3131, 3131-1, 3131-2, спрямовані на вирішення питання детінізації сільськогосподарського виробництва.
За словами керівника Аналітичного центру «АСУ» Лариси Старікової, базовий законопроект № 3131 спирається на положення концепції Аграрного союзу України. Він вводить поняття мінімального податкового навантаження («поставленого податкового зобов‘язання») на всі земельні ресурси. Платниками такого податку є всі власники та користувачі земельних ресурсів, а його розмір визначається на рівні 5% НГО з гектара за рік.
Законопроект передбачає додаткову податкову звітність для власників та користувачів земельних ділянок - додаток до річної податкової декларації з розрахунку загального поставленого податкового зобов‘язання.
Натомість перший альтернативний законопроект № 3131-1 від 17.03.2020 передбачає надання можливості платнику зменшувати суму податку за рахунок сплати інших податків. Якщо податок на землю або єдиний податок ІV групи перевищує 1% НГО, платник «проводить залік» – вираховує суму ПДФО, якщо це фізична особа або платник єдиного податку ІV групи) єдиного податку ІІІ групи, якщо це відповідний ФОП або податок на прибуток, якщо це юрособа на загальній системі оподаткування.
Згідно з цим документом, ставка податку складається з двох частин: загальної та визначеної органом місцевого самоврядування. Водночас збільшуються ставки земельного податку та орендної плати до 3-4% НГО (нині 0,3-1% де НГО проведена, 0,3-5%, де НГО не проведена), дозволяється самостійне обрахування податку у разі неотримання повідомлення-рішення до 1 липня, а ставки податку для земель державної та комунальної власності до закінчення договорів оренди зберігаються на старому рівні до закінчення строку оренди.
Ще одним альтернативним законопроектом є документ № 3131-2 від 17.03.2020. В ньому пропонується ввести поняття базової (без врахування особливостей) та додаткової (з врахуванням виду діяльності та іншої специфіки) ставки податку. При цьому базова ставка земельного податку на сільгоспугіддя при проведеній і не проведеній НГО встановлюється на рівні 0,7-1% НГО, а на необроблені угіддя встановлюється додаткова ставка 2%. За замовчуванням ділянки вважаються обробленими. Ставка єдиного податку тут збільшена на ставку земельного податку і додатково до цього вводиться ставка 2% для необроблених ділянок. Також змінюються норми Закону «Про оренду», в який вводиться норма про те, що орендодавець може вимагати від орендаря сплати земельного податку.
Лариса Старікова підкреслила, що жоден із запропонованих законопроектів не надає дієвих механізмів для детінізації сільськогосподарського виробництва. А відтак, для зміни системи оподаткування сільгоспвиробника сьогодні немає гострих та очевидних причин . Систему, яка діє краще поки що не чіпати, оскільки зруйнувавши те, що більш-менш працює, можна отримати лише додаткові проблеми.
Всі три законопроекти пропонують принципово різні шляхи реформування податкового законодавства і це ставитиме законодавців у складне становище. Їм доведеться робити вибір не маючи для того достатньої інформації та кваліфікації. Профільним комітетом визначений комітет по фінансах – автор альтернативного законопроекту № 3131-2, який взагалі не оперує поняттям фіксованої суми оподаткування 1 га, на якому вже більше п‘яти років поспіль наполягають члени Аграрного союзу. Це також ускладнює ситуацію.
Голова відокремленого підрозділу ГС «АСУ» в Херсонській області Ігор Брагінець також підкреслив, що жоден із законопроектів не вирішує проблему детінізації. Він закликав членів спілки та всіх аграріїв перед тим, як прийняти рішення про підтримку тієї чи іншої моделі реформування системи оподаткування сільгоспвиробника, поставити цілі, яких хочуть досягти аграрії і лише після цього визначати шляхи, якими вони збираються до цих цілей йти.
Зрештою було прийняте рішення уточнити концепцію "податку з 1 га", доопрацювати базову версію законопроекту № 3131 з точки зору надання дієвих механізмів детінізації і надалі шукати шляхи винесення допрацьованого законопроекту до сесійної зали.