background
На головну сторінку - Новини - Новини партнерів

Чи відноситься ситуація у Криму до форс-мажору? Позиція Мін’юсту

 У зв’язку із ситуацією, що склалася на Кримському півострові, а також на сході України, одним з актуальних питань, що постало перед бізнесом, є можливість віднесення цієї ситуації до форс-мажорної та практичне підтвердження форс-мажорних обставин у зазначених регіонах.
Нагадаємо, що наявність таких обставин може бути підставою, зокрема, для звільнення від відповідальності за невиконання умов договору, а також для відстрочення виконання податкових зобов’язань.
У відповідь на запит зацікавлених осіб Міністерство юстиції України видало лист, у якому висловило свою позицію стосовно цього питання.
Надаючи відповідь на конкретно поставлені практичні запитання, Міністерство здебільшого вдалося до загального цитування нормативних актів, зокрема, зазначивши, що сторони мають право самостійно визначити у договорі, які обставини є форс-мажором, і суб'єктів, що мають його підтверджувати.
Також Мін’юст нагадав, що законодавець встановлює 2 основні підстави звільнення особи, яка порушила зобов'язання, від відповідальності, а саме: випадок та непереборна сила. Доведення цих обставин покладається на особу, яка порушила зобов'язання, яка й має подавати відповідні докази в разі виникнення спору.
Не вважається випадком, зокрема, недодержання своїх обов'язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов'язання, відсутність у боржника необхідних коштів тощо.
Щодо можливості розірвання договору, Міністерство зазначило, що статтею 652 ЦКУ передбачено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін (якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання).
Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Зміна договору у зв'язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.
Крім того, Міністерство нагадало, що законодавством передбачено також право на односторонню відмову від договору.
Говорячи про засвідчення форс-мажору, варто нагадати, що з 25 липня 2014 року на території України запрацював Регламент засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) в системі ТПП України.
Згідно з Регламентом, такі обставини засвідчуються за заявою зацікавленої особи, по кожному окремому договору, контракту, угоді тощо, а також по податкових та інших зобов'язаннях/обов'язках. При цьому тягар доказування настання зазначених обставин несе саме заявник/зацікавлена особа.
До заяви додаються документи, детальний перелік яких також визначено Регламентом. При цьому для сільгоспвиробників цей перелік дещо відрізняється від загального.
Заява підлягає розгляду залежно від складності і обсягу документів у термін 10 робочих днів. Зацікавлена особа може замовити терміновий розгляд її заяви – до 5 робочих днів.
При цьому, як зазначено на офіційному веб-сайті ТПП, тарифи на відповідні послуги становлять:
- загальний тариф – 1920 грн, включаючи ПДВ;
- для сільгоспвиробників – 480 грн, включаючи ПДВ.
Водночас на послуги із засвідчення форс-мажорних обставин за зверненням платників податків, що знаходяться у Донецькій та Луганській областях (зоні проведення АТО на період її проведення), на предмет подовження граничних термінів подання податкової звітності та розстрочення/відстрочення грошових податкових зобов’язань з 25 липня діє спеціальний тариф – 240 грн, включаючи ПДВ.
Також нагадаємо, що зовсім нещодавно (з 27.09.2014 р.) набрав чинності Закон України N 1636-VII, який досить детально регулює питання ведення бізнесу у Криму та встановлює важливі норми щодо оподаткування, переміщення товарів, перетину кордону, валютних та платіжних режимів, трудових відносин, операцій з об’єктами права власності, сплати іпотечних кредитів, вводить такі поняття, як "евакуація бізнесу та громадян", прирівнює фіз- та юросіб з податковою адресою (місцем проживання/місцезнаходженням) на території ВЕЗ "Крим" до нерезидентів та встановлює правила взаємовідносин між ними і особами з іншої території України та багато іншого.
На жаль, сьогодні не вистачає практичних рекомендацій від державних органів щодо застосування тих чи інших законодавчих норм. Отже, практичні навички, як завжди, доведеться здобувати на власному досвіді шляхом спроб та помилок.
Джерело: Міністерство юстиції України