Кабінет Міністрів України 30 квітня 2015 року подав на розгляд Верховної Ради України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та єдиних принципів нарахування пенсій» (реєстр. № 2767).
Інформаційна довідка до проекту
Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та єдиних принципів нарахування пенсій», зареєстрованого у Верховній Раді України за №2767 від 30.04.2015 р.
Законопроект підготовлено на виконання пункту 4 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 2 березня 2015 року № 213-VIII, яким зобов’язано Кабінет Міністрів України підготувати та подати до 1 травня 2015 року на розгляд Верховної Ради України проект закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних (крім пенсій військовослужбовців і наукових працівників), на загальних підставах. При цьому, як зазначено пунктом 5 прикінцевих положень зазначеного Закону, у разі неприйняття до 1 червня 2015 року закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 1 червня 2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії/щомісячне довічне грошове утримання призначаються відповідно до законів України "Про державну службу", "Про прокуратуру", "Про судоустрій і статус суддів", "Про статус народного депутата України", "Про Кабінет Міністрів України", "Про судову експертизу", "Про Національний банк України", "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про дипломатичну службу", Податкового та Митного кодексів України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України.
Законопроект двічі розглядався на засіданнях робочої групи за участю представників міністерств і відомств, профспілок, роботодавців, наукових установ. За пропозицією ФПУ фахівцями Мінсоцполітики було проведено презентацію законопроекту членам СПО об’єднань профспілок. Від СПО об’єднань профспілок на адресу Мінсоцполітики надсилалися попередні висновки до законопроекту 07.04.2015 р. та після доопрацювання його за результатами обговорення і презентації - 14.04.2015 р.
Негативи законопроекту
1. Запровадження з 1 січня 2016 року накопичувальної професійної пенсійної програми без наявності для цього відповідних умов.
Запровадження цієї системи із зазначеної дати є передчасним, враховуючи існуючий високий рівень інфляції в Україні та нестабільність в економіці, проблеми зі стабільністю банків тощо. З цих же причин під сумнівом є запровадження з 1 січня 2017 року накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування.
2. Не передбачено гарантії збереження накопичених коштів, а лише державний нагляд за функціонуванням накопичувальної системи. Незважаючи на те, що система є обов’язковою, тобто страхувальники і працівники зобов’язуються сплачувати внески до накопичувальної системи, держава не гарантує виплату накопичених коштів у разі їх втрати (знецінення).
3. Через низьку заробітну плату, поширеність випадків зайнятості громадян неповний робочий день, високий рівень безробіття у працівників будуть недостатніми пенсійні накопичення для щомісячних виплат, а в результаті більшість учасників цієї системи отримуватимуть одноразові виплати, що в цілому втрачається сенс запровадження накопичувальної системи. Крім того, нині в солідарній системі при наявності страхового стажу у чоловіків 35 років, у жінок 30 років гарантується мінімальна пенсійна виплата – на рівні прожиткового мінімуму для непрацездатних громадян. В обов’язковій професійній пенсійній системі таких мінімальних гарантій не передбачається.
4. Для запровадження професійної пенсійної програми потрібний відповідний час, оскільки запровадженню цієї програми має передувати проведення належної підготовки як з боку органів Пенсійного фонду, так і на підприємствах і в організаціях: перевірка та складання списків осіб, які користуються правом на пільгове пенсійне забезпечення, за вислугу років та здійснення контролю за цією роботою; забезпечення проведення атестації робочих місць за умовами праці; проведення широкої роз’яснювальної роботи на підприємствах і в організаціях.
5. Поспішне скасування пенсій за спеціальними законами. Нині у більшості працівників, які користуються правом на призначення цих пенсій, заробітна плата вкрай низька і тривалий час не підвищувалася. Займаючи такі посади, працівники сплачували у підвищеному розмірі страхові внески і не могли займатися іншою трудовою діяльністю (окрім дозволеної законодавством). Переходячи, наприклад, на державну службу працівники очікували на підвищений розмір пенсії, який гарантувала держава. На жаль, держава не дотримується встановлених законодавством гарантій. Сьогодні розміри «спеціальних» пенсій не є високими, оскільки до них також застосовується максимальний розмір пенсії на рівні 10 прожиткових мінімумів для непрацездатних громадян і ці пенсії призначаються лише в розмірі 60 відсотків їхньої заробітної плати. Тому для працівників, які працювали на посадах, що давали право на призначення пенсії за спеціальним законом, потрібно розглянути можливість призначення їм пенсій відповідно норм спеціальних законів, діючих на момент їхньої роботи на зазначених посадах.
6. «Заморожується» для обчислення розміру пенсії показник середньої заробітної плати на рівні 2012-2014р.р. Тобто пропонується, що в 2016 і в подальші роки при обчисленні пенсії застосовуватимуть показник середньої заробітної плати в Україні не за останні три календарні роки, а за 2012-2014 роки.
7. Не врегульовується питання щодо забезпечення своєчасного проведення атестації робочих місць за умовами праці. Сьогодні більша частина підприємств і організацій несвоєчасно проводить атестацію робочих місць за умовами праці, через що працівники не можуть реалізувати своє законне право на достроковий вихід на пенсію у зв’язку з виконанням робіт у шкідливих та важких умовах праці.
8. Не відновлюється дія частини другої статті 42 Закону стосовно щорічного з 1 березня перерахунку пенсій на коефіцієнт, що дорівнює не менше 20 % темпів зростання середньої заробітної плати в Україні, але не менше рівня інфляції (зазначена норма була призупинена у 2014 році розділом III Закону України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні»).
9. Одночасно з підвищенням розміру єдиного внеску для працівників, які братимуть участь у 2-му рівні – накопичувальній системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, збільшуватиметься також розмір єдиного внеску і для всіх інших працівників, тобто тих, хто досяг 35 років і не сплачуватиме єдиний внесок до накопичувальної системи: по 31 грудня 2017 року – 3,6, у 2018 році – 4,6, у 2019 році – 5,6, у 2020 році – 6,6, у 2021 році – 7,6, з 1 січня 2022 року — 8,6 (7 % - до Пенсійного фонду, 1% - на соціальне страхування з тимчасової втрати працездатності, 0,6% - на страхування на випадок безробіття). Разом з тим, для підприємств і організацій розмір єдиного внеску відповідно зменшуватиметься. Наприклад, страхувальники, віднесені до 1 класу професійного ризику виробництва, які нині сплачують єдиний внесок у розмірі 36,76 % бази нарахування єдиного внеску, сплачуватимуть: по 31 грудня 2017 р. - 36,76%, 2018 р. – 35,76%, 2019р. – 34,76%, 2020р. – 33,76%, 2021р. – 32,76%, з 1 січня 2022 р. – 31,76%.
Позитиви законопроекту
1. В одному законі об’єднуються всі пенсійні виплати (доплати, надбавки, підвищення до пенсій тощо), що спрощує користування цими нормами і є більш зрозумілим для населення.
2. Перекладається на Державний бюджет здійснення виплати пенсій за вислугу років, доплати до прожиткового мінімуму, доплати інвалідам війни і учасникам бойових дій, втрат (зі сплати єдиного внеску) за працюючих інвалідів та підприємств УТОГ. В результаті звільнення солідарної пенсійної системи від невластивих неї виплат вивільняється 37,5 млрд. грн., які можуть бути спрямовані на покриття дефіциту Пенсійного фонду та поступового підвищення пенсійних виплат.
3. Передбачається що пенсії по інвалідності внаслідок трудового каліцтва або професійного захворювання та пенсії у разі втрати годувальника із зазначених причин призначатимуться в тих же розмірах, що і пенсії по інвалідності від загального захворювання та відповідно пенсії у разі втрати годувальника (до теперішнього часу пенсії внаслідок трудового каліцтва або професійного захворювання призначалися в розмірах, передбачених Законом України «Про пенсійне забезпечення» (150-200 грн.) і здійснювалась доплата до прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб).
4. Удосконалюється механізм відшкодування фінансування пільгових пенсій. Зокрема, існуючий механізм відшкодування підприємствами видатків Пенсійного фонду на виплату пенсій на пільгових умовах змінюється на встановлення для підприємств підвищених розмірів внесків за працівників, зайнятих на роботах із шкідливими та важкими умовами праці (на чому тривалий час наполягали профспілки і роботодавці).
5. Врегульовується питання виплати пенсій у разі виїзду пенсіонера за кордон. Зокрема, передбачається, що у разі виїзду пенсіонера на постійне місце проживання до держави, з якою Україною укладено міжнародний договір у сфері пенсійного забезпечення, виплата пенсії здійснюється у порядку, передбаченому договором. У разі виїзду пенсіонера на постійне місце проживання до держави, з якою Україною не укладено міжнародного договору у сфері пенсійного забезпечення, виплата пенсії здійснюється у розмірі, обчисленому відповідно до статей 27 та 28 цього Закону, у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України (нині виплата пенсії пенсіонерам, які проживають за кордоном, здійснюється лише якщо це передбачено міжнародним договором).
Законопроектом № 2767 передбачено:
- запровадження професійної пенсійної програми;
- скасування «спеціальних» пенсій;
- об’єднання в одному законі всіх пенсійних виплат (доплат, надбавок, підвищень до пенсій тощо);
- удосконалення окремих положень у солідарній пенсійній системі;
- запровадження 2-го рівня (обов’язкової накопичувальної системи).
I. Запровадження професійної пенсійної програми.
1. Строки запровадження. Створення Накопичувального фонду.
Запровадження професійної пенсійної системи пропонується з 1 січня 2016 року. До цього часу Пенсійним фондом має бути створено Накопичувальний фонд як неприбуткову організацію (непідприємницьке товариство). Органом управління Накопичувального фонду є Рада Накопичувального фонду, склад якої затверджується Кабінетом Міністрів України. Адміністратором Накопичувального фонду є виконавча дирекція Пенсійного фонду.
Пропонується до складу Ради Накопичувального фонду включити 14 осіб: по одному представнику від центральних органів виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики, фінансів, економіки, національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку та Пенсійного фонду України, а також представники від Ради національної безпеки і оборони України (за поданням Президента України) та Національного банку України (за поданням Голови Національного банку України); по три представника від застрахованих осіб та роботодавців, які обираються (делегуються) відповідно репрезентативними на національному рівні всеукраїнськими об’єднаннями профспілок та репрезентативними на національному рівні всеукраїнськими об’єднаннями організацій роботодавців, які обираються (делегуються) сторонами самостійно.
Учасник накопичувальної професійної пенсійної програми, за якого сплачують страхові внески, має право спрямувати такі внески до недержавного пенсійного фонду - суб’єкта другого рівня системи пенсійного забезпечення на умовах та у порядку, визначених законом (з 01 січня 2017 року).
2. Хто є учасником накопичувальних професійних пенсійних програм.
Учасники професійних пенсійних програм поділені на п’ять категорій за видами пенсійного забезпечення.
До учасників накопичувальних професійних пенсійних програм перших чотирьох категорій належать застраховані особи, яким на 1 січня 2016 року виповнилося не більш як 35 років, і які зайняті на роботах із шкідливими та важкими або в особливих умовах праці (за основу взяті існуючі сьогодні списки посад і робіт, які дають право на призначення пенсій за віком на пільгових умовах і вислугу років відповідно до статтей 13, 14, 54-55 Закону України «Про пенсійне забезпечення», крім: трактористів-машиністів, безпосередньо зайнятих у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства жінок, які працюють доярками (операторами машинного доїння), свинарками-операторами в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства; жінок, зайнятих протягом повного сезону на вирощуванні, збиранні та післязбиральній обробці тютюну; жінок, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей; спортсменів - заслужених майстрів спорту, майстрів спорту міжнародного класу - членів збірних команд):
перша категорія:
- працівники, зайняті повний робочий день (не менше 80 відсотків робочого часу) на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, – за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість на яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджених Кабінетом Міністрів України, крім шахтарів та осіб, зайнятих повний робочий день (не менше 80 відсотків робочого часу) на відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничо – рятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, – за списком робіт і професій, затверджених Кабінетом Міністрів України, а також працівники провідних професій на цих роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень);
друга категорія:
- працівники, зайняті повний робочий день (не менше 80 відсотків робочого часу) на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, – за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість на яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджених Кабінетом Міністрів України;
- водії міського пасажирського транспорту (автобусів, тролейбусів, трамваїв) і великовагових автомобілів, зайнятих у технологічному процесі важких і шкідливих виробництв;
- робітники локомотивних бригад та окремих категорій працівників, які безпосередньо здійснюють організацію перевезень і забезпечують безпеку руху на залізничному транспорті та в метрополітені, – за списками професій і посад, затверджених Кабінетом Міністрів України; водіїв вантажних автомобілів, безпосередньо зайнятих у технологічному процесі на шахтах, у рудниках, розрізах і рудних кар’єрах, на вивезенні вугілля, сланцю, руди, породи;
- працівники експедицій, партій, загонів, дільниць і бригад, безпосередньо зайнятих на польових геологорозвідувальних, пошукових, топографо–геодезичних, геофізичних, гідрографічних, гідрологічних, лісовпорядних і розвідувальних роботах;
- робітники, майстри (у тому числі старші майстри) безпосередньо зайняті на лісозаготівлях і лісосплаві, включаючи зайнятих на обслуговуванні механізмів і обладнання, – за списком професій, посад і виробництв, що затверджується у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України;
- плавсклад морського, річкового флоту і флоту рибної промисловості (крім суден портових, що постійно працюють на акваторії порту, службово-допоміжних, роз’їзних, приміського, внутрішнього міського сполучення);
- бортпровідники – жінки;
- працівники, які здійснюють управління повітряним рухом і мають свідоцтво диспетчера, виконують роботи з безпосереднього управління польотами повітряних суден.
третя категорія:
- працівники окремих видів суден, професій і посад плавскладу суден морського, річкового і рибопромислового флоту, – за списком, затвердженим Кабінетом Міністрів України;
- працівники освіти, охорони здоров’я та соціального забезпечення за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України;
- артисти театрально-концертних та інших видовищних закладів, підприємств і колективів – за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України;
- працівники, які здійснюють управління повітряним рухом і мають посвідчення (диспетчери, старші диспетчери, керівники польотів), крім тих, які віднесені до професійної пенсійної схеми другої категорії;
- працівники льотного і льотно-випробного складу.
четверта категорія:
- жінки, які працюють трактористами – машиністами, машиністами будівельних шляхових і вантажно–розвантажувальних машин, змонтованих на базі тракторів та екскаваторів;
- робітниці текстильних виробництв, зайнятих на верстатах, обладнанні і машинах, – за списком виробництв і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України;
- механізатори (докери–механізатори) комплексних бригад на вантажно-розвантажувальних роботах у портах;
- інженерно-технічний склад цивільної авіації – за переліком посад і робіт, затвердженим Кабінетом Міністрів України;
- бортпровідники – чоловіки.
До учасників накопичувальної професійної пенсійної програми п’ятої категорії належать застраховані особи, які у теперішній час користуються правом на призначення пенсій за спеціальними законами у підвищеному розмірі:
- прокурори та слідчі прокуратури;
- державні службовці, у тому числі працівники дипломатичної служби, службовці Національного банку України, журналісти державних або комунальних засобів масової інформації, посадові особи органів доходів і зборів, посадові особи контролюючих органів;
- судді;
- народні депутати України;
- наукові і науково-технічні працівники;
- помічники-консультанти народних депутатів України;
- посадові особи місцевого самоврядування.
3. В яких розмірах і хто сплачуватиме страхові внески до професійної пенсійної програми.
За учасників накопичувальних професійних пенсійних програм, віднесених до 1-4 категорій, страхові внески сплачуватимуть підприємства і організації:
за учасників 1 категорії - 15 % бази нарахування єдиного внеску;
за учасників 2 категорії - 7 % бази нарахування єдиного внеску;
за учасників 3 категорії - 6,2 % бази нарахування єдиного внеску з 1 січня 2017 року;
за учасників 4 категорії - 4 % бази нарахування єдиного внеску.
Щодо учасників 5 категорії, то з 1 січня 2016 року безпосередньо самі учасники професійних пенсійних програм сплачуватимуть до Накопичувального фонду 2,5 % від бази нарахування єдиного внеску.
4. Умови набуття права на професійну пенсійну виплату
Для набуття права на професійну пенсійну виплату для учасників 1-4 категорій зберігаються нинішні умови щодо тривалості страхового стажу, стажу роботи з шкідливими та важкими умовами праці, а також віку, при досягненні якого призначаються пенсії на пільгових умовах та за вислугу років.
Наприклад, працівники, зайняті на роботах, передбачених списком №1, користуватимуться правом на професійну пенсійну виплату після досягнення 50 років і при стажі роботи: для чоловіків – не менше 25 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах; для жінок – не менше 20 років, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
Зберігається також існуючий сьогодні порядок взаємозарахування періодів роботи, якщо особа працювала на посадах, віднесених до різних категорій.
Учасники п’ятої категорії (державні службовці, наукові працівники та інші, крім прокурорів та слідчих прокуратури) матимуть право на професійну пенсійну систему після досягнення пенсійного віку, встановленого статтею 26 цього Закону (60 років).
Після набуття права на професійну пенсійну виплату, тобто після досягнення відповідного віку, учасник подає письмову заяву до територіального органу Пенсійного фонду або адміністратору відповідного недержавного пенсійного фонду - суб’єкта другого рівня системи пенсійного забезпечення в будь-який час після виникнення такого права.
Передбачається, що учасники накопичувальних професійних пенсійних програм, які не матимуть професійного пенсійного стажу, набуватимуть право на використання коштів накопичувальної системи пенсійного страхування за накопичувальними професійними пенсійними програмами при досягненні пенсійного віку, встановленого статтею 26 цього Закону (60 років).
За рахунок накопичених коштів може виплачуватися:
- щомісячна професійна пенсійна виплата, яка виплачується у період до досягнення учасником професійної пенсійної програми загальновстановленого пенсійного віку (60 років), а у випадку визнання учасника накопичувальної професійної пенсійної програми інвалідом – на період встановлення інвалідності;
- одноразова професійна пенсійна виплата (особам, у яких сума пенсійних коштів не досягає мінімальної суми коштів, визначеної Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, необхідної для здійснення щомісячної професійної пенсійної виплати, оплати договору страхування довічної пенсії; у випадку визнання учасника обов’язкової професійної пенсійної системи інвалідом; у разі виїзду учасника накопичувальної професійної пенсійної програми на постійне проживання за межі України).
Разом з тим, законопроектом передбачено, що учасники першої-четвертої категорій накопичувальної професійної пенсійної програми, які мали професійний пенсійний стаж, набутий до 1 січня 2016 року, та набули право на професійну пенсійну виплату, можуть обрати умови пенсійного забезпечення на пільгових умовах чи за вислугу років у солідарній пенсійній системі (про що буде зазначено нижче). У такому разі сума коштів, облікована на накопичувальних пенсійних рахунках таких учасників накопичувальної професійної пенсійної програми перераховується до солідарної системи.
Застрахованим особам, які досягли 35 років та не беруть участі у професійній пенсійній програмі 1-4 категорій, пенсії за віком на пільгових умовах та за вислугу років призначатимуться органами Пенсійного фонду у тому порядку і на тих умовах як призначалися до запровадження професійної пенсійної програми.
II. Скасування «спеціальних» пенсій.
Законопроектом вносяться зміни до законів України «Про наукову і науково-технічну діяльність», «Про державну службу», «Про прокуратуру», «Про статус народного депутата України», «Про судоустрій і статус суддів» та інших, якими виключаються норми щодо призначення пенсій за особливими умовами та у підвищених розмірах. Передбачається, що починаючи з 1 січня 2016 року всім громадянам (крім осіб, на яких розповсюджується Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб») пенсія призначатиметься на умовах і в розмірах, встановлених Законом України «Про систему пенсійного забезпечення та загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», тобто на загальних підставах.
При цьому передбачено, що особам, які працювали на посадах, що давали право на призначення пенсії відповідно до зазначених вище законодавчих актів, і яким призначатиметься пенсія за віком на умовах, визначених цим Законом після 1 січня 2016 року, матимуть право на одержання компенсації сум внесків, сплачених до солідарної системи за підвищеною ставкою, у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України: за стаж роботи на таких посадах від 10 до 15 років – 10 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, від 15 до 20 років - 15 прожиткових мінімумів для працездатних осіб; понад 20 років - 20 прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
Щодо пенсій, призначених до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та єдиних принципів нарахування пенсій» відповідно до законів України «Про наукову і науково-технічну діяльність», «Про державну службу», «Про прокуратуру», «Про статус народного депутата України», «Про судоустрій і статус суддів», то вони виплачуватимуться в порядку і на умовах, встановлених згідно із законодавством, що діяло до 1 січня 2016 року. При цьому виплата цих пенсій здійснюватиметься без індексації, без застосування положень частин другої та третьої статті 42 цього Закону України та проведення інших перерахунків, передбачених законодавством, до того часу, коли розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) відповідатиме розміру пенсії, обчисленої відповідно до статей 27 і 28 цього Закону (на загальних підставах).
III. Об’єднання в одному законі всіх пенсійних виплат (доплат, надбавок, підвищень до пенсій), які фінансуватимуться як за рахунок коштів Пенсійного фонду, так і за рахунок коштів Державного бюджету. Зокрема:
1. Пенсії за віком на пільгових умовах для працівників, зайнятих на роботах з шкідливими та важкими умовами праці,та за вислугу років.
Ті працівники, які не будуть учасниками професійної пенсійної програми, користуватимуться правом на пільгове пенсійне забезпечення та за вислугу років на умовах і в порядку, визначеному раніше діючим законодавством. При цьому в цьому законопроекті викладаються всі норми визначення умов призначення цих пенсій, які раніше були в статтях 13, 14, 54-55 Закону України «Про пенсійне забезпечення», а сам Закон України «Про пенсійне забезпечення» втрачає чинність.
Для фінансування таких пенсій підприємства, організації та установи сплачуватимуть за осіб, які працюють на посадах (роботах), що дають право на пенсію на пільгових умовах та за вислугу років, додаткові внески до Пенсійного фонду (залежно від переліку робіт у розмірі 15 та 7%).
2. Зберігаються існуючі нині умови дострокового виходу на пенсію окремих категорій громадян. Це:
- особи, хворі на гіпофізарний нанізм (ліліпути), диспропорційні карлики;
- інваліди по зору I групи – сліпі та інваліди з дитинства I групи;
- жінки, які народили п’ятеро або більше дітей і виховали їх до шестирічного віку, і матері інвалідів з дитинства, які виховали їх до цього віку;
- військовослужбовці, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які брали участь у бойових діях, та інші особи.
3. Пенсійне забезпечення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та членів їх сімей
Зберігаються існуючі умови призначення пенсій постраждалим громадянам по інвалідності (1 категорія) та за віком (2-4 категорії), обчислення їх стажу роботи та заробітку.
4. Викладено види та розміри надбавок та підвищень до пенсій, які існують нині:
- ветеранам війни (інваліди війни, учасники бойових дій, учасники війни, члени сімей загиблих і померлих інвалідів війни, інших осіб, передбачених Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»);
- підвищення до пенсій особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною (Герої України та інші);
- підвищення до пенсій особам, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною;
- підвищення до пенсій особам, яким виповнилося 100 і більше років;
- підвищення до пенсій жертвам нацистських переслідувань;
- надбавки до пенсій особам за особливі заслуги перед Україною;
- підвищення дітям війни;
- додаткова пенсія особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
- надбавка до пенсій почесним донорам України;
- надбавка до пенсій громадянам, які одержали статус особи, що проживає на території населеного пункту, якому надано статус гірського;
- надбавка до пенсій на утриманців непрацюючим пенсіонерам;
- надбавка по догляду до пенсій інвалідам;
- підвищення до пенсій громадянам, які необґрунтовано зазнали політичних репресій і згодом були реабілітовані, та членам їх сімей, яких було примусово переселено;
- доплати до пенсій у зв’язку з втратою годувальника, смерть яких пов’язана з участю в масових акціях громадського протесту, що відбулися у період з 21 листопада 2013 р. по 21 лютого 2014 р., та інших.
IV. Удосконалення окремих положень у солідарній пенсійній системі.
1. Законом розмежовуються джерела фінансування пенсійних виплат, які здійснюються за рахунок коштів Пенсійного фонду та Державного бюджету.
2. Уточнюються окремі норми щодо: термінів, які вживаються у Законі; переліку осіб, які підлягають обов’язковому державному пенсійному страхуванню; ведення персоніфікованого обліку; сплати та обліку єдиного внеску; прав і обов’язків страхувальників і застрахованих осіб; управління, обліку накопичених пенсійних коштів, пенсійних виплат та інші.
3. Вносяться зміни до статті 24 Закону, якими передбачається, час перебування на інвалідності у зв’язку з нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням зараховується до страхового стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах (зараз час перебування на інвалідності у зв’язку з нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням зараховується також до страхового стажу для призначення пенсії за віком).
4. Передбачається, що у разі якщо обчислений розмір пенсії, які призначаються з 1 січня 2016 року, менше прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб, то доплата до прожиткового мінімуму фінансується за рахунок коштів Державного бюджету України.
5. За нормами цього Закону призначатимуться також пенсії по інвалідності та у разі втрати годувальника від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання (тобто в такому ж порядку, що пенсії по інвалідності від загального захворювання та інші пенсії у разі втрати годувальника).
6. Передбачається, що у 2016 і в подальші роки при обчисленні пенсії застосовуватимуть показник середньої заробітної плати в Україні не за останні три календарні роки, а за 2012-2014 роки.
7. Врегульовується питання виплати пенсій у разі виїзду пенсіонера за кордон. Зокрема, у разі виїзду пенсіонера на постійне місце проживання до держави, з якою Україною укладено міжнародний договір у сфері пенсійного забезпечення, виплата пенсії здійснюється у порядку, передбаченому договором. У разі виїзду пенсіонера на постійне місце проживання до держави, з якою Україною не укладено міжнародного договору у сфері пенсійного забезпечення, виплата пенсії здійснюється у розмірі, обчисленому відповідно до статей 27 та 28 цього Закону, у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України (нині виплата пенсії пенсіонерам, які проживають за кордоном, здійснюється лише якщо це передбачено міжнародним договором).
8. Одночасно з підвищенням розміру єдиного внеску для працівників, які братимуть участь у 2-му рівні – накопичувальній пенсійній системі, розмір єдиного внеску збільшуватиметься в такому ж порядку також і для всіх інших працівників, тобто тих, хто досяг 35 років і не сплачуватиме єдиний внесок до накопичувальної системи: по 31 грудня 2017 року – 3,6, у 2018 році – 4,6, у 2019 році – 5,6, у 2020 році – 6,6, у 2021 році – 7,6, з 1 січня 2022 року — 8,6 (7 % - до Пенсійного фонду, 1% - на соціальне страхування з тимчасової втрати працездатності, 0,6% - на страхування на випадок безробіття).
Для підприємств і організацій розмір єдиного внеску відповідно зменшуватиметься. Наприклад, страхувальники, віднесені до 1 класу професійного ризику виробництва, які нині сплачують єдиний внесок у розмірі 36,76 % бази нарахування єдиного внеску, сплачуватимуть: по 31 грудня 2017 р. - 36,76%, 2018 р. – 35,76%, 2019р. – 34,76%, 2020р. – 33,76%, 2021р. – 32,76%, з 1 січня 2022 р. – 31,76%.
9. Передбачається, що заборгованість з платежів до Пенсійного фонду України (включаючи заборгованість філій, представництв, відділень та інших відокремлених підрозділів підприємств, установ і організацій) боржників, відомості про яких відсутні в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців (крім заборгованості фізичних осіб — підприємців, які припинили свою підприємницьку діяльність за заявницьким принципом), що склалася на день набрання чинності цим Законом, підлягає списанню Пенсійним фондом України.
V. Запровадження 2-го рівня пенсійної системи (обов’язкової накопичувальної пенсійної системи).
1. Накопичувальна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування запроваджується з 1 січня 2017 року.
2. Учасниками накопичувальної системи є особи, які підлягають загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню та яким станом на 1 січня 2017 року виповнилося не більш як 35 років.
Особи, яким станом на 1 січня 2017 року виповнилося 36 і більше років, але які не досягли 55-річного віку, можуть брати участь у накопичувальній системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування у порядку, встановленому Пенсійним фондом України. Якщо ці особи не прийняли рішення щодо перерахування внесків до Накопичувального фонду в зазначений строк, то вони втрачають право на перерахування таких внесків до Накопичувального фонду.
2. Страхові внески для учасників накопичувальної системи пенсійного страхування встановлюються в розмірі:
- з 1 січня 2017 року по 31 грудня 2017 року - 2 відсотки;
- з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року - 3 відсотки;
- з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - 4 відсотки;
- з 1 січня 2020 року по 31 грудня 2020 року - 5 відсотків;
- з 1 січня 2021 року по 31 грудня 2021 року - 6 відсотків;
- з 1 січня 2022 року - 7 відсотків визначеної пунктом 1 частини першої статті 7 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» бази нарахування єдиного внеску.
3. Прикінцевими положеннями законопроекту доручається Кабінету Міністрів України до 1 січня 2016 року забезпечити створення інституційних компонентів функціонування накопичувальної системи пенсійного страхування, у тому числі: створення Накопичувального фонду та реєстрація його як фінансової установи; призначення всіх членів Ради Накопичувального фонду; проведення конкурсів та укладення договорів з компаніями з управління активами, зберігачем та аудитором Накопичувального фонду та інші.
Управління з питань соціального страхування
та пенсійного забезпечення апарату ФПУ