Deprecated: Function session_register() is deprecated in /home/profapk/public_html/includes/classes/session.class.php on line 6
Питання та відповіді | Профспілка працівників агропромислового комплексу України background
На головну сторінку - Питання та відповіді

Питання та відповіді

  Питання до голови Профспілки     Юридична консультація     Загальні питання  

маренкова раиса
чи може директор будинку культури бути членом профкому
району
Відповідь: Добрий день! дякуємо за запитання! Згідно ст. 3.6 Статуту Профспілки працівників АПК директор підприємства не може бути обраним до складу виборних органів Профспілки будь якого рівня. З Статум можна ознаймитися на сайті в розділі "Нормативно-правова база"
Тетяна
Чи має право профспілкова організація заборонити члену профспілки вийти з профспілки за власним бажанням? Членство в профспілковій організації є добровільним, а за вихід повинні проголосувати 2/3 членів, присутніх на зборах. У чому добровільність?
Відповідь: Добрий день! Дякуємо за запитання!Профспілкова організація не має права заборонити члену профспілки вийти з Профспілки. Оскільки це є його особистою справою (добровільною). Щодо голосування 2/3 членів Профспілки на зборах (конференції) то відповідно до ст. 2.11 статуту Профспілки працівників АПК, стосується лише накладання стягнення на члена Профспілки. Зі статутом можна ознайомитися в розділі "Нормативно-правова база" сайту.
Тетяна
В якому порядку виплачується грошова компенсація за невикористану відпустку при звільненні?
Відповідь: Ці питання дуже добре висвітлені у листі від 27.03.2013 р. N 321/13/84-13 Міністерства соціальної політики, яке відповідно до положення про нього має право надавати роз’яснення до законів.

Статтею 24 Закону України "Про відпустки" передбачено, що у разі звільнення працівника йому виплачується грошова компенсація за всі не використані ним дні щорічної відпустки, а також додаткової відпустки працівникам, які мають дітей.

Обчислення середньої заробітної плати для нарахування компенсацій за невикористану відпустку провадиться згідно з Порядком обчислення середньої заробітної плати, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.95 р. N 100 (далі - Порядок), виходячи з виплат за останні 12 календарних місяців виплати компенсації за невикористану відпустку.

Якщо працівниками відпрацьовано менше 12 календарних місяців, то обчислення середньої заробітної плати провадиться виходячи з виплат за фактичний час роботи, тобто, з першого числа місяця після оформлення до першого числа місяця, в якому виплачується компенсація за невикористану відпустку.

Якщо нарахування проводяться виходячи із середньої заробітної плати, а працівник не мав заробітку чи ним не відпрацьовано календарного місяця з першого числа по перше, то розрахунки проводяться виходячи з установлених йому в трудовому договорі тарифної ставки, посадового окладу (п. 4 Порядку).

Відповідно до п. 7 Порядку нарахування суми компенсації за невикористані відпустки провадиться шляхом ділення сумарного заробітку за останні перед наданням відпустки 12 місяців або за менший фактично відпрацьований період на відповідну кількість календарних днів року чи меншого відпрацьованого періоду (за винятком святкових і неробочих днів, які припадають на відпрацьований період). Одержаний результат перемножується на число календарних днів відпустки (п. 7 Порядку).

Враховуючи вищевикладене, приклад розрахунку, наведений у абзаці другому пункту 2 Вашого листа, є вірним.

Що стосується кількості днів щорічної відпустки, за які необхідно виплатити компенсацію працівникові, то вони мають розраховуватися виходячи з фактичної належної йому тривалості щорічної відпустки, яка визначається пропорційно відпрацьованому ним часові.

Загального нормативно-правового акта, який би визначав порядок розрахунку кількості днів щорічної відпустки, немає. Враховуючи те, що відповідно до частини першої статті 5 Закону України "Про відпустки" тривалість відпусток незалежно від режимів та графіків роботи розраховується в календарних днях, при підрахунку днів щорічної відпустки пропорційно відпрацьованому часу доцільно скористатися механізмом нарахування оплати за дні відпустки, закладеним у Порядку, тобто прив'язку розрахунку днів відпустки робити до календарних днів робочого року, в якому працював працівник.

У наведеному у листі випадку робочий рік, за який надається працівнику щорічна основна відпустка тривалістю 24 календарних дні, починається з 14.05.2012 р. і закінчується датою звільнення з роботи 29.06.2012 р., тобто він відпрацював 45 календарних днів.

В цьому випадку тривалість днів щорічної основної відпустки пропорційно відпрацьованому часу можна розрахувати таким чином.

Визначається кількість днів щорічної відпустки, які припадають на один календарний день без урахування святкових і неробочих днів у цілому за рік:

24 к. д. відпустки
(366 - 10)
= 0,0674 к. д.


Одержаний результат перемножується на кількість календарних днів (без врахування святкових і неробочих днів), відпрацьованих працівником у робочому періоді з 14.05.2012 р. по 29.06.2012 р. включно:

0,0676 к. д. х 45 к. д = 3,03 к. д.

Отже, на момент звільнення працівник мав право на 3 (з урахуванням математичних правил округлення) календарних дні щорічної основної відпустки. Якщо у розрахунку виходить, наприклад, 0,5 і більше десятих - це число округляється до більшого цілого числа, тобто до 1 календарного дня.



Олександр
Доброго дня. Підкажіть будь-ласка, чи має право підприємство оплатити участь голови профспілки в навчальному семінарі, який організовує обласна профспілкова організація, оскільки коштів ППО не вистачає.
Відповідь: Доброго дня! В даному випадку навчання може оплатити первинна профспілкова організація, оскільки підприємство не має права.
катерина
Чи повинен Генеральний директор публічного акціонерного товариства узгоджувати правила внутрішнього трудового розпорядку з профкомом ?
Відповідь: Виходячи з вимог глави XVI Кодексу законів про працю в Україні, у якої зазначена участь професійної спілки в управлінні підприємствами установами організаціями, а саме ст.ст.243-252 та Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" генеральний директор публічного акціонерного товариства повинен узгоджувати правила внутрішнього трудового розпорядку з профкомом.

Марія
В нашому колективі голова профспілки не обирався вже 7 років і ніяких зборів ні звітних ні виборних за цей час не було. Чи правомірна його діяльність?
Відповідь: Профспілки діють відповідно до законодавства та своїх статутів (положень), які приймаються засновниками.

Закон України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» від 15.09.1999 № 1045-XIV не встановлює строків по проведенню зборів, чи наданню звітів профспілкових представників (керівників).

Згідно ст. 14 вказаного Закону, статут (положення) профспілки повинен містити: організаційну структуру профспілки, повноваження її організацій, виборних органів, порядок формування їх складу; умови, терміни, порядок скликання з'їздів, конференцій чи загальних зборів членів профспілки та порядок прийняття ними рішень.

Тобто, для виявлення порушення у регламенті роботи профспілкового органу потрібно ознайомитися із положенням його діючого статуту (положення), а також умов колективного договору (угоди).

Відповідно до ст. 18 Закону України «Про колективні договори і угоди» від 01.07.1993 № 3356-XII, на вимогу профспілок, іншого уповноваженого трудовим колективом органу роботодавець зобов'язаний вжити заходів, передбачених законодавством, до керівника, з вини якого порушуються чи не виконуються зобов'язання щодо колективного договору, угоди.

В будь-якому разі за невиконання статутних положень неправомірною буде діяльність (бездіяльність) певної посадової особи, а не профспілки в цілому.
Марія
Доброго дня. Я працюю в коледжі. В мене закінчується контракт, який переукладався декілька разів на кожних 5 років. Останній раз контракт був укладений на 3 роки, бо мені якраз виповнилося (01.01.2013) 55 років і директор після 55 вже вимагає підписувати контракт лише на рік, щоб в 56,5 років (01.08.2014) відправити викладача на пенсію за новим пенсійним законодавством. Чи правомірні його дії? Адже я маю право тепер працювати до 60 років, не оформляючись на пенсію, щоб потім мати трохи більший розмір пенсії. Як себе захистити? Адже контракт - це легкий спосіб для директора позбутися працівника.
І ще одне запитання. Чи правомірне рішення педради, на якій проголосовано, щоб при досягненні пенсійного віку викладачеві не продовжувати контракт?
Дякую за відповідь.
Відповідь: Відповідно до чинного законодавства при прийнятті на роботу науково-педагогічних працівників, педагогічних працівників може укладатися безстроковий, строковий трудовий договір, у тому числі контракт.
Термін строкового трудового договору встановлюється за погодженням сторін. Вносити пропозиції щодо терміну трудового договору має право кожна із сторін.

Якщо можливість укладання трудового договору (контракту) з науково-педагогічних працівників передбачена наказом Міністерства освіти і науки України 24.12.2002 № 744, яким затверджено «Положення про обрання та прийняття на роботу науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів третього і четвертого рівнів акредитації», то для працівників коледжу утворюються внутрішні нормативні акти. Це може бути Статут закладу і/або колективний договір, чи правила внутрішнього трудового розпорядку, чи якийсь інший внутрішній документ який передбачає умови та строки укладання трудового договору.

Відповідно до п.5 ст. 25 Закону України «Про вищу освіту» від 17.01.2002 № 2984-III, коледж відноситься до вищого навчального закладу другого рівня акредитації або структурний підрозділ вищого навчального закладу третього або четвертого рівня акредитації, який провадить освітню діяльність, пов'язану із здобуттям певної вищої освіти та кваліфікації у споріднених напрямах підготовки або за кількома спорідненими спеціальностями і має відповідний рівень кадрового та матеріально-технічного забезпечення, то на підставі ст.32 зазначеного Закону керівник вищого навчального закладу на підставі зазначених актів видає накази і розпорядження, обов'язкові для виконання всіма працівниками і структурними підрозділами вищого навчального закладу; приймає на роботу у тому числі і з укладанням договору з пропозицію щодо терміну трудового договору погодженого між сторонами угоди та звільняє з роботи працівників; визначає функціональні обов'язки працівників тощо.

Отже керівник вищого навчального закладу визначає за якою формою трудового договору приймати педагогічного працівника і на який строк.

Відповідно до ст. 36 вказаного Закону Педагогічна рада є дорадчим органом вищого навчального закладу. Положення про робочі та дорадчі органи затверджуються наказом керівника вищого навчального закладу відповідно до статуту вищого навчального закладу.

Кожен окремий статут має певні особливості, тому сказати напевне, чи суперечить рішення педради статуту вашого навчального закладу неможна попередньо не ознайомившись з ним.



Олександр
Добрий день!. Як документально оформити право тимчасового підпису (крім фінансової документації) на секретаря профкому, коли голова у відпустці
Відповідь: Доброга дня! Оскільки посада секретаря профкому не є виборною посадою і такою, що не оплачується, право тимчасового підпису оформлюється на секретаря профкому Рішенням профкому.

Зокрема, у такому Рішенні вказується, що на період щорічної відпустки Голови профспілки обов’язки з підпису документів покладаються на секретаря профспілки.

З Рішенням секретар профспілки ознайомлюється під підпис.
галина
наш відокремлений структурний підрозділ підпорядковується аграрній академії, яка вже 2 роки перераховує профспілкові внески у співвідношені 20% - до обласної профспілки, 80% - залишає у себе. Чи маємо право ми, як структурний підрозділ встановити теж такі відрахування? дякуємо
Відповідь: Доброго дня! Відповідно до ст. 7.8 частини 7 Статуту Професійної спілки працівників агропромислового комплексу України первинні організації Профспілки для здійснення статутної діяльності залишають у своєму розпорядженні 50% від загальної суми отриманих членських внесків. Решта загальної суми членських внесків перераховується виборному органу вищої за статусом організації Профспілки.
У разі необхідності первинні організації Профспілки можуть залишати у своєму розпорядженні членські внески у більшому обсязі, але не більше 65% від загальної суми лише за рішенням виконавчого органу вищої за статусом організації.
Харківське облводресурсів
Доброго дня! 14 лютого 2013р. Ви приймали участь в колегії Держводагенства України. До Вас звернулись з питанням і від Вас була отримана пропозиція знайти на цьому сайті відповідь на це запитання - Регулювання роботи родичів на виробництві. Підкажіть будь-ласка в якому з розділів Вашого сайту висвітлюється це питання, чи роз"яснення з цієї теми?
С повагою Харківське облводресурсів
Відповідь: Доброго дня! Нижче наведені документи що регулюють роботу родичів на виробництві
У Кодексі законів про працю України міститься стаття 251, присвячена питанню обмеження спільної роботи родичів на підприємстві, в установі, організації. Власник вправі запроваджувати обмеження щодо спільної роботи на одному і тому ж підприємстві, в установі, організації осіб, які є близькими родичами чи свояками (батьки, подружжя, брати, сестри, діти, а також батьки, брати, сестри і діти подружжя), якщо у зв'язку з виконанням трудових обов'язків вони безпосередньо підпорядковані або підконтрольні один одному.
На підприємствах, в установах, організаціях державної форми власності порядок запровадження таких обмежень встановлюється законодавством.
Закон України «Про засади запобігання і протидії корупції» дає таке визначення поняттю близькі особи - подружжя, діти, батьки, рідні брати і сестри, дід, баба, онуки, усиновлювачі, усиновлені, а також інші особи, які спільно проживають, пов'язані спільним побутом і мають взаємні права та обов'язки із суб'єктом, зазначеним у частині першій статті 4 цього Закону.
В ст. 9. ЗУ «Про засади запобігання і протидії корупції» зазначені обмеження щодо роботи близьких осіб:
1. Особи, зазначені у підпунктах "а", "в"-"ж" пункту 1 та підпункті "а" пункту 2 частини першої статті 4 цього Закону, не можуть мати у безпосередньому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути безпосередньо підпорядкованими у зв'язку з виконанням повноважень близьким їм особам.
Особи, зазначені у підпунктах "а", "в"-"ж" пункту 1 та підпункті "а" пункту 2 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані повідомити керівництво органу, на посаду в якому вони претендують, про працюючих у цьому органі близьких їм осіб.
Положення абзаців першого та другого цієї частини не поширюються на:
1) народних засідателів і присяжних;
2) близьких осіб, які безпосередньо підпорядковані один одному у зв'язку з перебуванням кожного з них на виборній посаді;
3) осіб, які працюють у сільській місцевості, гірських населених пунктах;
4) осіб, які працюють в галузі освіти, науки, культури, охорони здоров'я, фізичної культури та спорту;
5) інших осіб, визначених законом.
2. У разі виникнення обставин, що порушують вимоги частини першої цієї статті, відповідні особи, близькі їм особи вживають заходів щодо усунення таких обставин у п'ятнадцятиденний строк.
Якщо в зазначений строк ці обставини добровільно не усунуто, відповідні особи або близькі їм особи в місячний строк з моменту виникнення обставин підлягають переведенню в установленому порядку на іншу посаду, що виключає безпосереднє підпорядкування.
У разі неможливості такого переведення особа, яка перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із займаної посади.
3. Особам, зазначеним у підпунктах "а", "в"-"ж" пункту 1 та підпункті "а" пункту 2 частини першої статті 4 цього Закону (крім народних засідателів і присяжних), забороняється брати участь у роботі колегіальних органів під час розгляду питань щодо призначення на посаду близьких їм осіб та у будь-який інший спосіб впливати на прийняття такого рішення.
Відповідно до ч. 2. Ст.10 ЗУ« Про фінансові послуги та державне регулювання
ринків фінансових послуг»,Керівник, службовець або призначений експерт фінансової
установи не можуть брати участь у підготовці та прийнятті рішення на користь установи або підприємства, в якому вони, їх близькі родичі або підприємство, яким вони володіють, мають діловий інтерес.
В ч.2 ст.12 ЗУ «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти»зазначено, щосклад тендерного комітету, положення про тендерний комітет затверджуються рішенням замовника. До складу тендерного комітету замовника не можуть входити посадові особи та представники учасників, їх близькі родичі, посадові особи об'єднань підприємств, їх представники та близькі родичі.
Пунктом 16 постанови Ради Народних Комісарів УРСР „Про сполучення посад та служби родичів в установах, підприємствах та організаціях усуспільненого сектора” від 04.06.33 (зі змінами внесеними постановою Ради Міністрів Української РСР від 20.10.1990 року №316) передбачено, що забороняється спільна служба на одному і тому ж підприємстві, в установі, організації осіб, які перебувають між собою в близьких родинних або свояцьких зв’язках (батьки, подружжя, брати, сестри, сини, дочки, а також, брати, сестри, батьки і діти подружжя), якщо їх служба пов’язана з безпосереднім підпорядкуванням або підконтрольністю одного із них іншому.

Отже, власник має право запровадити обмеження щодо спільної роботи на одному й тому самому підприємстві осіб, які є близькими родичами чи свояками (ст. 251КЗпП). Для цього він повинен видати наказ (розпорядження) про введення зазначеного обмеження, інакше спільна робота родичів, навіть за безпосередньої підпорядкованості або підконтрольності одне одному, не може бути підставою для припинення трудових відносин або неприйняття на роботу.

Категорія питань:
Ваше им'я:
Ваш e-mail:
Ваше питання:
ліміт: 1000 символів
Ввыедіть код:
 

натисніть на зображення, щоб обновити