background
На головну сторінку - Новини - Новини партнерів

Аналіз останньої редакції законопроєкту 7160 та лист 118_СПО про зауваження до проєкту для членських орг ФПУ

 

СПІЛЬНИЙ ПРЕДСТАВНИЦЬКИЙ ОРГАН

репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок

 на національному рівні

(СПО  об’єднань профспілок)

 

  Майдан Незалежності, 2, Київ, 01001
Тел. (044) 2
05-76-41, 205-76-42, 205-76-09, тел/факс (044) 205-76-00

spo.fpsu.org.ua,   е-mail: fpsu@fpsu.org.ua, spop@fpsu.org.ua

  15.03.2022  №  01-12/118-СПО                 На № ______________ від ______________

        

 

  

 

 

Комітет Верховної Ради   України

                                                                 з питань соціальної політики та

                                                                                       захисту прав ветеранів                 

Про проект

 

           Спільний представницький орган репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні розглянув проект Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (реєстр. № 7160) і висловлює до нього такі зауваження та пропозиції.

1. Стосовно назви проекту. Виходячи з мети проекту, визначеної у пояснювальній записці до нього, законопроектом «встановлюється особливе регулювання трудових відносин між роботодавцями та працівниками», пропонуємо у його назві слова «Про організацію трудових відносин» замінити словами «Про особливості регулювання трудових відносин». Все ж таки трудові відносини не можливо організувати, їх можна регулювати.

2. У статті 7 проекту пропонується дозволити роботодавцю на свій розсуд організовувати кадрове діловодство та архівне зберігання кадрових документів. Зазначене може ускладнити забезпечення  належних умов підтвердження трудової діяльності працівника у подальшому, що може призвести до порушення його прав. Пропонуємо запровадити спрощену процедуру передачі кадрових документів на зберігання  архівам, органам влади на неокупованих територіях.

3. У статті 10  проекту передбачається «призупинення виплати заробітної плати у разі неможливості її виплати через воєнні дії до моменту відновлення можливості підприємства здійснювати основну діяльність». Вважаємо, що в цьому випадку доцільно скористатися положеннями про простій (зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами) – стаття 34 КЗпП та передбачити виплату відповідного розміру заробітної плати у разі простою згідно із ст. 113 КЗпП.

4. Вважаємо, що запропонована у статті 11 проекту можливість зупиняти роботодавцем в односторонньому порядку на час військового стану дію окремих положень колективного договору може призвести до необґрунтованого порушення взятих роботодавцем зобов’язань. З метою уникнення цього було б доцільним у разі необхідності призупинення окремих положень колективного договору передбачити проведення консультацій із  представниками працівників як сторони колективного договору.

 5.  Приписами частини 3 статті 13 проекту передбачається, що відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам на час призупинення дії трудового договору покладається у повному обсязі на державу, що здійснює військову агресію. Вочевидь процес покладення відповідальності на державу-агресора складний і тривалий, а Прикінцевими положеннями проекту передбачено, що «Цей Закон діє протягом воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану» та втрачає чинність з моменту припинення та скасування воєнного стану», що унеможливить реалізацію зазначеного положення.

 На наш погляд, для своєчасного забезпечення працівників засобами існування реальним може бути механізм регресу: невідкладна компенсація працівникам втраченого заробітку з подальшою виплатою вказаних сум державою-агресором.

 6. Частиною 2 статті 14 проекту пропонується на період воєнного стану тимчасово призупинити дію статті 44 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» та відповідні норми колективних договорів.

Пропонуємо не призупиняти дію цієї статті, а змінити цілі, на які роботодавці зобов’язані перераховувати кошти первинним профспілковим організаціям у розмірі не менше ніж 0,3 відсотка фонду оплати праці, а саме:

замість «на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу» визначити, що ці кошти перераховуються «на надання матеріальної допомоги членам профспілки та їх сім’ям, які опинилися у важких життєвих умовах, в тому числі тимчасово переселеним з місць постійного проживання (евакуйованим), у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України».

 

Голова СПО

об’єднань профспілок                                           Григорій ОСОВИЙ

 

 Аналіз

доопрацьованого профільним комітетом ВРУ проєкту Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»       
        (реєстр. № 7160)
 
На даний час офіційна версія остаточної редакції проекту, поданого на підпис Президенту України, відсутня. У неофіційній редакції наступної версії опрацювання проекту з'явились такі зміни (які, в цілому відповідають частковому усуненню зауважень СПО об’єднань профспілок):
1)текст проєкту технічно відредаговано;
2)вилучено норми щодо звільнення за ініціативою роботодавця з причин руйнування виробничих потужностей (ч.1 ст. 5 опублікованого проекту);
3)на роботодавця покладено обов'язок (відповідальність) за забезпечення ведення достовірного обліку роботи та оплати праці (доповнено норми ч.1 ст.7);
4)у ст.8 "крайня необхідність" залучення окремих категорій працівників до роботи у нічний час замінена на "їх згоду";
5)у ст.9 для залучення захищених категорій до важких робіт, надурочних та відряджень також застосовано їх згоду;
6)у ст.10 про оплату праці додано положення про відповідальність роботодавця за забезпечення своєчасної виплати заробітної плати, покладено обов'язок доведення, що невиплата відбулась з підстав військового часу для звільнення від відповідальності (фактично, запроваджено обмежену презумпцію винуватості роботодавця);
7)додано Прикінцеві положення, які визначають, що закон втрачає чинність з дня припинення або скасування воєнного стану, крім ч.3 ст.13 про відшкодування агресором втрат працівників від призупинення трудових відносин.
Редакція частини 2 статті 14 про тимчасове на період воєнного стану призупинення дії статті 44 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» та відповідної норми колективних договорів поки змін не зазнала.
Водночас на період дії воєнного стану відповідно до статті 14 профспілки у межах своєї діяльності повинні максимально сприяти забезпеченню обороноздатності держави та забезпечувати громадський контроль за мінімальними трудовими гарантіями, передбаченими цим законом.
 
В цілому, у проаналізованій  редакції норми закону суттєво змінені на користь працівників.
Крім того, залишено чинною стаття 42 Закону про профспілки, якою встановлюється обов’язок роботодавця  щодо створення умов діяльності профспілок, зокрема в частині перерахування на рахунок профспілки членських профспілкових внесківпрацівників.
Також не позбавляються гарантій, що встановлені статтею 41 Закону про профспілки обрані до профспілкових органів працівники у разі їх звільнення за ініціативою роботодавця на кшталт інших працівників, до яких не застосовується стаття 43 КЗпП (згода профспілки на звільнення).
Отже, з урахуванням положень щодо правового режиму воєнного стану, статусу та обмежень прав і свобод громадян та прав і законних інтересів юридичних осіб в умовах воєнного стану, визначених статтею 64 Конституції України, статтями 8, 20 Закону України «Про правовий  режим воєнного стану» правових підстав для звернення до Президента України щодо застосування права вето щодо цього закону не вбачається.
Обрунтовувати звернення СПО об’єднань профспілок до Президента України про застосування права вето на суб'єктивних припущеннях окремих експертів про можливе подальше звуження трудових прав працівників та прав профспілок у мирний час є неприпустимим і буде політично розцінено владою деструктивним кроком профспілок в умовах воєнного стану в країні. Наслідки: як мінімум подальше повне ігнорування позиції профспілок по конкретних законопроектах регулювання трудових відносин, в т.ч. по законопроекту 5388.
Станом на ранок 19.03.2022 закон передано на підпис Президенту України.
 
Департамент правового захисту
19.03.2022
.