background
На головну сторінку - Новини - Новини регіонів

Нова МЗП порушує основоположну філософію в оплаті праці: за роботу, яка потребує більшого рівня кваліфікації, повинна виплачуватися і більша заробітна плата

 

Із закликом забезпечити вирішення проблем, що виникли у зв’язку із законодавчими змінами в оплаті праці при запровадженні нової мінімальної зарплати, до ЦК Профспілки звернулась Голова Черкаської облпрофорганізації працівників АПК Марини ГОРЛАЧ:

«Законом України №1774-VIIІ від 6 грудня 2016 року (надалі-Закон) внесені суттєві зміни до законодавства, яке регулює оплату праці. 

       Зокрема, вперше в історії незалежної України в основу тарифних ставок покладена не мінімальна заробітна плата  в розмірі 3200,00 грн., а прожитковий мінімум, встановлений для працездатної особи в розмірі 1600,00 грн. 

      Внаслідок такої  «методології» відбулася небачена до цього часу зрівнялівка у винагороді працівників з різним рівнем професійної кваліфікації. Наприклад, відповідно до вимог указаного закону соціальними партнерами внесені зміни до Галузевої угоди в сільському господарстві, відповідно до яких для працівника 1-го розряду встановлена ставка в розмірі 115% прожиткового мінімуму, що складає 1840 грн.(1600,00*1,15). 

     При застосуванні встановлених Галузевою угодою міжкваліфікаційних коефіцієнтів співвідношень розмірів тарифних ставок, вони для працівників з 1-го по 5-й розряд включно не досягають мінімальної оплати праці в 3200,00 грн. Відповідно до вимог Закону всім цим працівникам необхідно виплачувати заробітну плату в розмірі 3200,00 гривень. Але ж, таким чином, порушується основоположна філософія в оплаті праці: за роботу, яка потребує більшого рівня кваліфікації, повинна виплачуватися і більша заробітна плата. 

     При цьому Закон позбавляє соціальних партнерів усіх рівнів права застосовувати мінімальну заробітну плату як основу побудови тарифної сітки і схеми посадових окладів, зобов’язуючи їх виходити з прожиткового мінімуму на одну особу працездатного віку. Але ці норми є протиправними, оскільки вони обмежують права соціальних партнерів в питаннях договірного регулювання оплати праці, які передбачені вітчизняними і міжнародними нормами, зокрема Законом України про колективні договори і угоди та Конвенціями Міжнародної організації праці. 

    У зв’язку з викладеним, пропонуємо терміново звернутися до Верховної Ради та Уряду з вимогою привести законодавство з питань оплати праці у відповідність до нормативів указаних вище правових актів.

 

   Не зайвим було б  залучення до вирішення цього питання і відповідних міжнародних організацій.»

    ЦК повністю поділяє обґрунтоване обурення безсистемністю рішень щодо запровадження нової мінімальної зарплати, результатом якого є руйнація тарифної системи оплати праці та «зрівнялівка» зарплат некваліфікованих робітників і спеціалістів, втрачена можливість мотивування до високоякісної та продуктивної роботи.

Інформуємо, що Профспілка АПК ще на стадії реєстрації проекту закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №1774 та вході його проходження в у Верховній Раді України цілеспрямовано домагалась недопущення звуження прав працівників на оплату праці та надавала відповідні пропозиції, однак Закон №1774 -VIII без врахування більшості профспілкових пропозицій був депутатами швидкоруч прийнятий 06.12.2016 р.

Наразі Профспілка проводить наступну роботу щодо пом’якшення негативних наслідків цього Закону:

·        -         ЦК Профспілки зібрано й узагальнено проблемні питання, що виникли у первинках, та направлено для надання роз’яснень Мінсоцполітики
(відповідь отримано і розміщено на сайті Профспілки -
http://profapk.org.ua/news/partners_news/1865.html  )

·        -         Під час переговорів з укладання Генеральної угоди Профспілка працівників АПК послідовно домагалась передбачення чіткого закріплення розміру тарифу робітника першого розряду не менше мінімальної зарплати(але з 1.01.17 така прив’язка заборонена), а після підписання Генугоди і введення нової мінімальної зарплати Профспілка домагалась виконання норми Генугоди щодо конкретного визначення базового тарифу – проте національні переговори зайшли у глухий кут.

·        -         Під час ведення переговорів із пролонгації на 2017 рік чи підписання нових Галузевих угод в сфері АПК  на 2017-2019 роки, стороною яких є Профспілка,  ми домагалися встановлення тарифу робітника першого розряду в розмірі не менше ніж 1,4-1,6 прожиткових мінімуму для працездатних осіб. Результатом складного компромісу стало визначення в угодах коефіцієнтів в  розмірах від 1,15 до 1,55(тексти нових і пролонгованих галузевих угод розміщено на сайті Профспілки -  http://profapk.org.ua/cms/industry.html ).  Слід акцентувати, що це мінімальні коефіцієнти і в колективних договорах конкретного підприємства вони можуть бути значно більшими.

·        -         За ініціативи Профспілки представникам ФПУ у ВРУ народним депутатам В.Івченко і С.Капліну запропоновано внести відповідні законодавчі пропозиції для ліквідації «зрівнялівки» в оплаті праці та повноцінного відновлення права профспілок на ведення переговорів із визначення розміру мінімальної зарплати. Аналогічні пропозиції надані Уряду і отримано запевнення, що у травні буде узагальнено практику застосування нової мінімалки і КМУ подасть відповідні пропозиції по вдосконаленню закону чи прийме необхідні власні постанови

   Після чергового нагадування від ФПУ  17 березня надійшла відповідь на пропозиції Профспілки працівників АПКчитайте тут ФПУ Про реалізацію законодавчих змін у сфері оплати праці.pdf

   Враховуючи, що інформація в листі ФПУ не  дає відповіді на ключові питання та пропозиції для розв’язання негативів від запровадження нової мінімальної зарплати, ЦК Профспілки працівників продовжить цілеспрямовано домагатись забезпечення трудових прав працівників при оплаті праці